VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 28 april 2013

Chilirostad sötpotatis

Full fart
Lite si och så med inlägg denna vecka, har varit uppbokad av olika saker och stupat i säng på kvällarna. Gillar å andra sidan när det är full aktivitet så det känns bra ändå!

Tjejkväll
I fredags fick jag besök av min Umeå-kompis; vi möttes upp vid Slussen och sedan åkte vi hem till mig och åt och drack och snackade hela långa kvällen/natten...hon sov över i gästrummet och på lördagsmorgonen kunde vi äta frukost ute - hmm, vi åt ganska sen frukost - och därefter åkte hon iväg på ett kalas och jag irrade runt på stan i jakt efter en bikini.

Gräsänka
Maken har varit i Köpenhamn med sitt jobb hela helgen och jag tänkte ha en egen mysig hemmakväll på lördagen. Då ringde min Visby-kompis, hehe, de var i stan och skulle äta middag och sedan lyssna på ett coverband. Så jag hängde på och fick ytterligare en trevlig kväll! - men inte ensam.

Kokbok att gilla
Har en del favoritkokböcker som hängt med ett par år; en stor favorit är Anna och Fanny Bergenströms Under valnötsträdet. Satt och bläddrade i den för att få inspiration till fredagsmiddagen och där hittade jag chilirostad sötpotatis. Jag åt gärna sötpotatis i mitt gamla liv men har inte riktigt vågat prova det i mitt nya liv men tänkte att det lät som ett bra grilltillbehör. Så då gjorde vi denna rätt. Å, du milde vad god den var! Jag åt inte jättemycket men njöt och jag kände mig som vanligt hela kvällen, hehe. Så detta är en rätt som kommer att serveras fler gånger i sommar, lovar!

Chilirostad sötpotatis 4-6 personer

1 kg sötpotatis
4 rödlökar i klyftor
6 vitlöksklyftor i halvor
2 strimlade röda chili
1 tsk torkad timjan
2 tsk flingsalt
Oliv- eller rapsolja, 1/2-1 dl

200 gram fetaost

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala sötpotatisen, skär den i ganska stora bitar ca 4x4 cm.
Blanda allt utom fetaosten med olja och lägg i en ugnsform.

Ugnsbaka i ca 35 minuter, rör gärna om ett par gånger under tiden, sötpotatisen ska få färg och bli mjuk.

Ta ut ur ugnen och smula fetaosten över.

Servera till en god grillad köttbit eller kyckling.


Inte bara gott utan vansinnigt vackert också!

Hur gick det med bikinin då?
Jodå till slut hittade jag en. Känner mig nöjd. Det är 34 dagar kvar till Kefalonia.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Roligt med vänbesök! :)
Jag har faktiskt aldrig ätit sötpotatis...har sagt det så många gånger att jag måste testa... nån gång måste jag bara göra det! ;)
Ha en toppen söndag!
Kram kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Vilken härlig helg du verkar ha haft! Kul att du hittade en bikini, det är fasen inte lätt!

Jag har inte heller ätit sötpotatis, måste prova. För det ser både vackert och gott ut :)

Kram C <3