VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 10 april 2013

Svärsonens middag

Var ju och hälsade på dottern i helgen. Hon flyttade till Västerbotten för snart ett år sedan; tillsammans med sin pojkvän som är född där. Hon trivs som fisken i vattnet; hon fick nog norrlandsgenen jag saknar!

Vi började fredagen med att sätta oss på bussen och åka åtta mil norrut för att hälsa på min mamma/dotterns mormor (men vi säger alla mormor. Hmm.) Det spelar ingen roll i vilken del av landet man åker buss, hehe, på alla bussar finns det folk som pratar i telefonen - högt - och berättar om sitt privatliv. Vad är det för fel på de, vill de verkligen att vi andra ska veta?

Mormor bjöd på kalla förrättsspett - tack för idén! - och sedan en god, god fisksoppa med saffran och hemgjord majonnäs och LCHF-bröd. Mormor är den bästa matlagerska jag vet! Avslutade lunchen med chokladmousse. Å, mätta vi var när vi satte oss på bussen tillbaka...

...och hemma hos dottern hade svärsonen just tagit ut helstekt entrecote ur ugnen och ställt in en rättikagratäng och stod och vispade en bearnaisesås när vi klev in. Han är också en rejält duktig matlagare, svärsonen, det var en perfekt köttmiddag! Blev en liten portion för min del, mätt efter lunchen. Svärsonen var mycket nöjd över sin bearnaisesås; stolt som en tupp! Middagsbilderna är från telefonen, hmm, å andra sidan är jag väl inte direkt känd som superfotograf, hehe!

Just nu bara njuter jag av att vara hemma...kom hem lite tidigare idag; vad skönt ibland vara själv i tystnaden...en god kopp kaffe och i-Pad och tidningar i soffan. (Och sol in genom fönstret..!)

Två korslagda sparrisar...kolla köttet, härligt rosa rakt igenom. Smälte i munnen...

...tillsammans med en underbar bearnaisesås!

Spisa ribb, gu vad det är snyggt! Uppläggningsfatet alltså...

Inga kommentarer: