VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 3 april 2013

Små ostpajer

Här kommer ett bra tillbehör till kött, fisk eller kyckling. Ibland är jag lite trött på kål i alla dess former - trots att jag verkligen gillar kål! - och då kan små ostpajer bryta av kåltrenden. ;) Faktum är att de även fungerar till frukost! (Jag är en riktig frukostätare, har alltid varit! Gillar verkligen sitta i lugn och ro på morgonen - tidigt gör inget - och äta ordentligt och dricka en god kopp kaffe. Men frukost är inte livsnödvändigt inom LCHF så få inte dåligt samvete om en sådan (äcklig, huh) fetkaffe är det du mäktar med...)

Anyway, tillbaka till pajerna, hehe, de går dessutom bra förbereda och kan stå i kylen flera dagar och ljummas i mikron när de ska ätas. Värsta kinderägget; tre i ett!

Små ostpajer, 6 st

6 dl riven, god och fet ost
4 ägg
2 dl vätska, t ex gräddfil, grädde eller smetana
1 tsk salt
Svartpeppar, cayennepeppar

Smöra sex stabila muffinsformar t ex i silikon ordentligt. (Jag har en silikonplåt med sex formar från Tupperware). Ställ de på en ugnsplåt för stabilitetens skull.

Fördela osten i formarna.
Vispa ihop äggen med vätskan, smaka av med salt, peppar och cayennepeppar.
Fördela äggstanningen över osten.

Grädda i mitten av ugnen på 125 grader i ca 1 timme eller till pajerna "stannat".




4 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...så gott! Det här vill jag också göra! Ska prova med ost, ägg och majonnäs istället för grädde! :)
tack för ett kanon bra recept! :)
Ha en fin kväll!
Kramar!
//Lana

Unknown sa...

Smarrigt!
Är längesen jag gjorde sådana muffins.

monkan sa...

Ja och de kan ju smaksättas olika beroende på vad de ska ätas till!
Kram /M

monkan sa...

Nackdelen med att gilla att laga mat är ibland att en inte hinner laga allt jämt..! ;)
/M