VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 4 april 2013

Trodde jag att jag var atlet..? och Lamm- och saganakibiffar

Eeh..? Har som ni kanske vet gympat hyfsat mycket nu i två månader. Idogt släpat mig iväg på Friskis basgympor fyra gånger i veckan. Hurtigt värre. Sista tiden har jag så smått uppdaterat basgympan till en medelgympa. Igår kände jag mig stark. Idag/kväll fick jag en knäpp och gick på en stationsgympa. Styrka. Kondition. 80 minuter. Typ.

Nu vet jag att jag lever. Jag har svårt stoppa mig och det var så roligt. Fast hårt. Min kondis är det inget fel på och hej vad jag körde. Nu - två timmar senare - kan jag knappt gå för framsidan på låren hänger inte med. De vill vara stilla. Vila. Armarna skakar när jag lyfter de.

Men f-n vet om jag inte måste dit nästa torsdag..! Hehe. (Beach 2013, förstår ni!)


Längtar till Grekland. Hmm. Vilken tur att jag ska dit två gånger i sommar. Nöjd. Måste därför äta sådant som påminner om Grekland ibland. Så är det bara. Lammfärsbiffar som får koka i tomatsås med grekiska kryddor, hehe, perfekt. Upptäckte i kylen att jag hade ett paket saganaki (tillverkad på Lesvos, häpp!).

Här måste jag sticka in med lite fakta angående saganaki. Om du är i Grekland så kan du beställa maträtter som innehåller ordet saganaki. Saganaki shrimps t ex är räkor i tomatsås med ost - en av mina favoriträtter! Du kan också beställa friterad saganaki - makalöst gott men inte LCHF med friteringen, synd... - eller stekt saganaki. Ska man vara riktigt petig så görs rätten saganaki ursprungligen med en ost som heter kefalotiri. Men förmodligen är det enklare benämna den saganaki, så svenskarna vet vad de får...

Anyway, jag bestämde mig för att riva osten och blanda den med lammfärsen, tänkte att saganakin är hårdare än fetaosten som lätt smälter ur färsen.

Lammfärsbiffar med Saganaki, 10 st

400 gram Krav-lammfärs
1 tsk fiberhusk
1 dl smetana
1 ägg
150 gram saganaki, grovt riven
1 msk torkad oregano
1 tsk salt och ett par drag med svartpepparkvarnen

Vispa ihop husk, smetana och ägget i en bunke. Låt stå fem minuter.
Blanda ner kryddorna.
Blanda i den rivna osten och färsen. Blanda så allt blandar sig.
Forma tio biffar.

Jag gjorde en enkel tomatsås som jag kryddade med en grekisk blandkrydda och som jag lät biffarna eftersteka/koka i. Praktiskt. ;)

Serverade dessa med portionsostpajerna jag gjort någon dag innan. Och så mycket fanns kvar i kylen att jag slukade en portion efter gympan!

Puttra, puttra i såsen!

Gott till ostpaj!

Inga kommentarer: