VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 14 februari 2012

Biokväll

Det blev bio ikväll - maken på hockey - så jag och C bokade biljetter till Järnladyn. Det var en riktigt bra film, lite annorlunda berättelsevinkel, och Meryl Streep? Hon måste väl vara världshistoriens bästa skådis?

Innan bion åt vi på Garden; jag vågade inget annat än caesarsallad. Bad om extra ost istället för brödkrutonger och det skulle visst gå fixa. Vid serveringen sedan så var det med värsta grillade surdegsbrödet (behövde inte äta men ändå) och den extra osten tycktes obefintlig...det var dessutom inte flagad parmesan utan sådan där pulvrad. Hmm.

Har ju försökt göra små avsteg från lchf utan att lyckas. Apelsin - nej. Clementin - nej. Morot - nej. Quinoa - nej. Bröd - nej. Pasta - glöm det.

Avstegen för att jag redan från början bestämde mig för att inte vara en besvärlig person; för mig är lchf egentligen inte en "bantningsdiet" utan huvudmålet är sockerberoendet. Så när jag blivit bjuden har jag inte avstått. Och märker att det tar flera dagar innan jag fått kroppen i balans igen!

Ibland tänker jag att jag aldrig mer kan bli "normal". Alltid äta så här? Just nu: förmodligen...Maken påminner med en enda menig: "Du sover på nätterna". Värt! (Nej han äter inte lchf förutom den mat jag lagar och bjuder på - vilket är de flesta måltiderna hemma - men han är inte tvingad till asketism) men det verkar som att han ser vad kosten ger mig i (hälso)fördelar. Jag sticker heller inte under stol med att cm-nedgången varit positiv. Har inga valkar i midjan längre. Och jag har verkligen hatat valkar i midjan - men resignerat. Och så nu, poff och borta.

Har fått min beställning från LCHF-butiken idag, beställde stevia och sukrin-mellis och Bake-pro för att kunna baka kakor, hehe! Stevia är en söt ört från Paraguay (typ 300 ggr sötare än socker!!! 1 gr stevia motsvarar 300 gr socker...pass upp för överdosering!) och sukrin-melliset som florsocker fast utvunnet ur frukt men nåt är borttaget - typ. Noll kolhydrater i båda, dock. Det är inte säkert att det fungerar för mig - sockeralkoholisten - det söta kan trigga. Men jag måste försöka, trots att jag faktiskt klarar mig bra utan socker. Betydligt bättre än vad jag kunnat drömma om. Men en kaka till kaffet hoppas jag kunna ta emellanåt i vart fall.

Ännu har vi inte fått lådan som radioköparen skickat. Väntar med spänning.

Och värsta oturen - min ena sko har börjat ta in vatten. Måste jag köpa nya nu?

Inga kommentarer: