VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 12 februari 2012

Skön söndag och lite recept

Igår blev det melodifestivalen på teve. Undrar egentligen varför, förmodligen hade vi inget bättre för oss…vi åt i alla fall middag innan, lille sonen var borta även i kväll så vi blev bara två. Hade tagit fram två sorters korv ur frysen men lade tillbaka den ena sorten. Behöver ju inte överdriva.

Gjorde jättegoda varma snackpaprikor, fyllda med färskost, Mums! En varm vitkålssallad passade utmärkt till viltsalsicciakorvarna. Och faktiskt rödvin till, har upptäckt en pinot noir från Nya världen som går att dricka till allt! Tror den anpassar sig…

Efter middagen satt vi kvar vid bordet, slog på teven och lyssnade på eländet. Då var Sherlock Holmes bättre. Och efter det måste en duktig kvinna gå och nanna kudde för att orka upp och gympa på söndagsmorgonen.

Färskostfylld snackpaprika:

2 snackpaprikor, något mindre
ca 200 gr färskost (ej light!)

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär av vid paprikafästet men ej helt igenom, låt den sitta ihop lite ta med hjälp av en lång, smal och vass kniv bort kärnorna inuti paprikorna. Fyll de sedan med färskosten, pressa ihop så det inte blir luft emellan. (Ev använd en spritspåse.) fyll nästan ända upp, vik tillbaks fästet så den ser hel ut.
Lägg dem i en oljad (gärna rapsolja) ugnsfast form och rosta/baka i ugnen ca 20-25 minuter. Vänd de efter halva tiden. Passa på slutet så de inte bränns, de ska bara få lite snygg färg. Det rinner förmodligen ut lite ost men det får det göra!

Lite sött från paprikorna och lite syrligt från osten, det blir ett gott tillbehör på lchf-tallriken!


Wokad vitkål, 2 pers

Ca ¼ av ett normalt vitkålshuvud, strimlat
½ snackpaprika, strimlad
½-1 röd spansk peppar (chili), strimlad
Chili explosions i valfri mängd!
4 msk kallpressad rapsolja
Flingsalt innan wokning

Blanda allt strimmel i en bunke och häll över rapsoljan. Det kan stå klart så till du ska woka det.
Salta lite (om du vill) och woka sedan ett par minuter innan servering.



Så idag har jag än så länge gympat, dammsugit (hur kan det komma sig att jag fortfarande dammsuger upp granbarr???), skurat, packat lilla frysen full med vaniljhjärtan (som jag inte ens kan äta) och dessutom städat i matlådeskåpet.

Maken har hunnit handla lite virke för att regla upp där den nya väggen ska bli. Han är så duktig! Puss!

Bra söndag so far. Nu får vi hoppas att det går bra i hockeyn också. (Jag tänkte se den från syklippbordet – alias vardagsrumsbordet – och klippa ut några tröjor jag kan sy ihop i veckan). Efter hockeyn ska vi äta fläskkarré med blomkålsmos. Tror att jag ska göra den som jag gör allt mitt fläskkött numera; á la Lillemor.

Borde baka pyttebröd också, det tog slut i morse, men frysen är ju packad med hjärtan – över femtio stycken – och det håller inte utan måste förvaras i frysen om det ska smaka någorlunda gott. Hmm. Då kanske det får bli plättar till måndagsfrukosten istället. Hurra!

Inga kommentarer: