VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 11 februari 2012

Så var det helg igen

Lördag förmiddag. Assar är kelig och stryker runt på skrivbordet till han väljer att slå sig ner mellan tangentbord och bildskärm…han vill gärna vara med. Lägger sig ned och blundar. Vilken katt vi har! Och han gillar inte vinter, han heller!

Igår hade jag tänkt gympa efter jobbet, åkte till Sickla genom Hammarby sjöstad – alltså jag tror jag vill bo där – men var så tidig att jag ringde maken så han kom och hämtade mig. (Ända sedan måndagsgympan som gav mig kollosal träningsvärk i låren i flera dagar har jag kört minsta motståndets lag med gympan – bara ursäkter för att slippa.) Så istället gjorde jag prosciutto-chips och tog en whisky och så satt vi i vårt kök och pratade. Också trevligt! Och mindre träningsvärk.

Sedan gjorde vi middag, jag gjorde en fantastiskt god fetaost-sås och stekte laxfiléer. Maken gjorde sin ”salsasallad”; han finhackar alla grönsaker, jag tycker det blir jättegott! Och medan laxfiléerna stektes så ringde det en om kattlådan, ville veta måtten och säger: ”Nej, då blir den för stor…” Men kom igen, hur liten katt hade hon?


Och apropå blocket så har vi en köpare på radion. Från Kalmar. Han ska skicka en specialsnickrad låda till oss – jajamän, med pengarna i – som vi ska skicka tillbaka – jajamän, med radion i! Ska bli spännande se hur det slutar.

Frukosten idag var med pyttebrödet, en med ett ägg (de är så små så man får liksom stapla ägget), den andra med en skiva prosciuotto på. Till det fjällfilen med extra grädde och min mysli. Har nästan vant mig med pyttebrödet smakmässsigt. Så kan det gå.


Lördag eftermiddag. Har gjort mitt livs första besök på ö&b; jag är normalt inget fan av alla dessa lågprisvarianter av lågprisbutiker. Har dock aldrig varit sämre än att jag kan ändra mig och kom därför hem med värmeljus i mängder, duschcreme i mängder och lite till…hehe.

Kvällens middag blir korv – den hemlagade – från frysen, två varianter av salsiccia. Vitkålssallad passade bra förra gången, så favorit i repris i dag! Ska dessutom försöka mig på en paprikagrej, hmm, om det blir bra får ni receptet i morgon.

Här kommer receptet på min fetaostsås:
Till 2 personer

2 dl vispgrädde
150 gr äkta fetaost
Chili explosions efter tycke och smak

Koka upp grädden med chilikryddan, låt den sedan koka ner till nästan hälften (så det doftar kola!), smula i fetaosten och rör till det är nästan slätt. Smaka av om du behöver salta, men osten i sig är ganska salt.

Chili explosions från Santa Maria använder jag nästan i allt känns det som. Den är super!

Prosciuttochipsen är också extremgott och extremlätt. Lägg tunna skivor på en plåt med bakplåtspapper, ugnen på 200 och sedan får de stå där runt tio-femton minuter, tills de krympt ihop. Man får passa de på slutet för de ska inte bli brända! Låt de svalna och sedan äter man de knapriga chipsen som besatt…fast det gör inte så mycket för gissa hur mycket nyttigare de är än vanliga potatischips?

Just det. Väldigt mycket.

Inga kommentarer: