VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 16 juni 2013

Lilltäppan goes kultur

Lördag morgon
Igår vaknade vi till fågelkvitter och solsken, vi åt frukost på altanen där vi smidde planer för dagen. Fanns två alternativ att välja mellan; en kulturdag på stan mot gästtoalettbygge och gräsklippning - där jag skulle klippa gräset..? Hmm. 

Mode
Blev - av förståeliga skäl - en kulturdag på stan. Hehe. Så, buss in till Slussen, t-bana till Ropsten och buss till Millesgården. Maken, född och uppvuxen i Stockholm, hade aldrig varit där tidigare. Jag tror jag varit där, i parken, med mamma och pappa någon gång när de varit på besök, men förmodligen var jag inte så intresserad. Då. Vilket jag inte skulle ha varit nu heller om det inte var för att de har en utställning av Mats Gustafson, känd modetecknare. Sedan 1983 har han med enkla streck lyckats fånga modets stilar med en fascinerande säkerhet. 

I slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet var mitt modeintresse på topp och jag har älskat hans bilder sedan dess. Nu också. Fantastiska akvarellbilder. Är man minsta intresserad av teckning - se den! 

Tre av Mats Gustafsons teckningar på hårda vykort - nu på min tavelhylla.

Statyer
Vi gick en sväng bland Milles-statyerna ute i trädgården - vi var ju ändå där - och vad ska jag säga? Nakna statyer med lite änglar och fåglar? Säger som maken: fascinerande att de kan stå ute året om. Typ. Där fick ni även mitt intresse av statyer. 

När vi tröttnat på de gröna statyerna gick vi tillbaka till Ropsten över Lidingöbron och vi tog en buss till Kungsan. Vi åkte en väg vi aldrig åkt tidigare, bara det tycker jag och maken är roligt! 

Kulturhuset
På Kulturhuset finns också utställningar, gratis inträde, och vi arbetade oss uppåt. Först fotografier av Imogen Cunningham och sedan utställningen med Lars Hillersborg. Jag har bestämt mig för att inte försöka förstå fotografier eller konst utan bara tycka om eller inte tycka om och inte behöva förstå varför. Tänker att det är en bra utgångspunkt för en novis, att inte lägga några höga ribbar. 

Kulturhusets två utställningar gav mig inget. Fotoutställningen i trappen gjorde mig förvirrad, vilket gör mig irriterad och kanske var det meningen. Bättre beröras än vara likgiltig! 

Höjdpunkten på Kulturhuset var just höjd, deras takterass erbjöd oss solsken och ett glas vin och nötter.  

Genom gamla stans Västerlånggata - mammons mecka - promenerade vi till Fotografiska för dagens sista utställning. Men det får du läsa om i morgon! 

För nu måste jag klippa gräset..!

Faktum är att jag planterat blommor som nu står och ser fina ut. Det är det trädgårdsarbete jag klarar. Allt som behövs sedan är att vattna och plocka bort gamla, vissnade blommor. Sägs det. ;)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vykorten var mycket fina!
Jag har också svårt för vissa konstverk...och har svårt att bli berörd av dessa...
Ändå är det roligt att ha sådana mysiga utflykter! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Ja, jag gillar kultur, konst och musik! Vill lära mig och därför går jag in utan förutfattade meningar...ibland blir det häftiga upplevelser, ibland blir jag förbannad och ibland känner jag inget!
Kram/M