VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 13 augusti 2013

Nötbaguetter

Det är bara jag som äter LCHF-bröd på Lilltäppan. Maken gör det om jag till exempel serverar det till något särskilt; men till frukostarna så äter han minsann vanligt köpebröd..!



Så det går inte så mycket bröd här hemma, jag äter min skiva på morgonen och vid något enstaka tillfälle när något måste snabbt i magen. Bakar jag ett bröd räcker det med andra ord ganska länge. Ibland bakar jag mindre satser för även en LCHFare behöver ju omväxling ibland...en period nu  har jag mest bakat detta, men sista semesterdagen så gjorde jag om baguettereceptet till bara två baguetter och gav de extra nötsmak med lite hasselnötsmjöl. En fördel med baguettestorleken är att skivorna blir rätt små! 

Nötbaguetter 2 st

4 ägg
1 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl hasselnötsmjöl
1 msk kokosnötsmjöl 
1 dl grovhackade paranötter
1/2 dl fibrex
1/2 dl bakepro
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 msk linfrön
2 msk fiberhusk
2 dl crème fraîche

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa äggen poröst.

Blanda alla torra ingredienser.
Vispa ner crème fraîchen i äggen och vispa sedan i de torra ingredienser.
Låt stå ca 10 minuter. 

Fördela smeten på en *baguetteplåt, med ett bakplåtspapper över, antingen två lite större eller tre lite mindre avlånga bröd.

Grädda i mitten av ugnen, först 10 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda 10-15 minuter till.

Låt de svalna utan bakduk. 

*Baguetteplåten är perforerad och är "vågig" så baguetterna jäser uppåt. Nu jäser inte LCHF-bröd på det vanliga sättet, men det blir avlånga, smala bröd som omväxling. Rymmer tre långa baguetter. Jag har köpt en billig på Clas Ohlssons! (I mitt förra liv, men jag hann aldrig använda den på "riktigt" sätt! Ibland saknar jag min ganska avancerade brödbakning...den med jäst och surdeg och gluten...)

Provsmakar ljumma skivor av nötbaguetten och skivar smör med osthyvel...Mmm! Det äter maken och tycker det är gott, men jag får inte inkräkta med det på hans frukost...

4 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åh, vad gott det såg ut med nybakat bröd. :)

Hemma hos oss går det åt en del LCHF-bröd. Alla i familjen äter det (känns så bra att sonen accepterar LCHF-varianter). Så i perioder bakar jag frysen full och sen har vi att ta av. :)

Unknown sa...

Gott, gott med sådana baguetter! Måste kolla in sådana plåt! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Det är väldigt gott med nybakat, ljummet bröd!

Ibland har jag två olika sorters bröd för att variera mig lite! ;)

Kram/M

monkan sa...

En sådan plåt gör det enkelt att göra avlånga bröd!

Kram/M