VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 7 augusti 2013

Resesouvenirer och majonnäs

Så sakteliga kryper vardagen på här hemma; skönt sova i egen säng! Tvättat allt från resan, med sol och vind torkar kläderna snabbt på sträcket! Igår åt vi lchf-pasta med strimlad lammfile i gräddsås som jag smaksatt med grönpeppar och dragon, det var så gott med en rejäl gräddsås igen...för det är relativt lätt avstå från potatis, ris och friterat på en medelhavssemester men jag saknar naturigt fett , typ...tzatsiki, olivolja och fetaost i all ära men, men. Turligt nog gör värmen att hungern avtar något!


Lite matsouvenier hamnade i resväskan. Ekologisk olivolja från Lesvos, honung och marmelad från trakterna kring Petra, några småflaskor ouzo också från Petra och marsipankulor smaksatta med ouzo! Marsipankulorna är supergoda, smakar lakrits, hehe.

Varför gör majonnäsen inte som jag vill?
Fick en kommentar på min majonnäs av en läsare att hennes majonnäs inte ville tjockna. (Försökte kommentera med svara men ibland vill inte mina tekniska prylar...)

Det bästa är ofta att alla ingredienser ska hålla rumstemperatur. Då brukar det lyckas. ;)

Ibland häller hen ner oljan för snabbt; då kan den skära sig. Ner med den i fin stråle. ;)

Om inte matberedare eller handkraft vill brukar stavmixern fungera. ;)

Och ibland så har majonnäsen helt enkelt bestämt sig för att jäklas. Det kan hända den bästa! Då brukar jag först svära åt den, sedan häller jag bort den och sedan tar jag fram nya ägg och rumstempererar dem och senapen, sedan väntar jag och till sist börjar jag om!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kör alltid min majo med stavmixer...
men som du säger, ibland misslyckas man bar...
kramar!
//Lana

monkan sa...

Jag har ju en majonnässkiva i min matberedare! Den är superbra, svårt misslyckas med den, men det händer...;)
Kram/M