VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 19 mars 2014

Enkel sötpotatis

Sötpotatis är gott! Det finns en del som tycker att det är för mycket kolisar, att det inte passar i LCHF osv. Kort kan man säga att när man äter LCHF så äter man inte spannmål/potatis/ris eller socker. Man är inte rädd för naturligt, mättat fett. 

Diabetes
Sedan kan man äta LCHF av olika anledningar. Från början så var det diabetes-tvåorna som upptäckte att blodsockret höll sig på en bra nivå när de snabba kolhydraterna byttes mot fett. Många gick också ner i vikt. Även sockerberoende personer upptäckte samma sak; med ett stabilt blodsocker var det lättare avstå sockret. Personer med känslig mage fick ett nytt liv. Kvinnor med fibromyalgi slapp mycket värk. Till exempel.

Banta
Så enkelt det var! Nu är det så många - alltför många om ni frågar mig - som "bara" ska gå ner i vikt och som räknar kolisar till höger och vänster och har vågen i handväskan för att kunna kontrollera om de gått ner något gram senaste timmen. Och de äter inte sötpotatis.

Dietist
Men jag räknar inte. Jag äter det som jag klarar och det som inte ger mig sug. Har sett någon länk någonstans där en dietist ratar sötpotatis mot vanlig potatis ("kan man inte äta potatis borde man inte äta sötpotatis") men vem fan tror på dietister???

Friska
Lite tråkigt ibland att många har åsikter om vilken sorts mat ällsehåäffare ska äta; jag anser att man får lära sig vad man tål och inte tål men framförallt så är det väl meningen att man ska må bra? De första "pionjärerna" blev friska av den här feta kosten. Det är det som räknas, välbefinnande och friskhet. LCHF är fan en livsstil! 



Den enkla sötpotisen
Okej då. Åt sötpotatis i mitt gamla liv också och då gjorde vi den så här. Hade glömt bort det, enkelt sätt att tillaga den på!

Skala och skiva sötpotatisen cm-tjockt och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Ringla olivolja över. Sätt in plåten mitt i ugnen på mellangrillvärme och låt den stå inne ca 20 minuter, den ska få färg, bli lite knaprig utanpå och mjuk inuti.
Salta med flingsalt när du tagit ur den ur ugnen. Jag har förstås chili explosions också! 

På sommaren lägger vi skivorna på grillen. Oj, vad jag längtar till sommaren!

Instagram 
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

4 kommentarer:

Unknown sa...

mmm gott!! fast jag gör klyftor ;)

monkan sa...

Ja,gör det oxå! Men ibland hinner jag inte med å då går de sönder, hehe. Skivorna är lättare få hela och passar på ett grillgaller! ;-)
/M

Unknown sa...

Jag har nu provat att ha sötpotatis vegetariska biffar och det var jättegott!
Ska testa göra ugnsrostad sötpotatis! Har nu köpt på mig ekologisk sötpotatis! :)
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Härligt!
Jag har inte hittat eko-sötpotatis! Det skulle jag gärna vilja!
Kram/M