VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 24 mars 2014

Fläskfilégryta



Lagade veckomat på söndagen, men vi skulle ju äta även den dagen! Jag utgick från paprikor på saltbädd - variant här - det är ju medelhavsaktigt och till det gjorde jag en enkel gryta med fläskfilé. En titt i kylskåpets grönsakslåda, hmm, hittade fänkål, lök och oliver, och det passar minsann till Medelhavet.

Söndagens fläskfilégryta 4 pers

I fläskfilé, ca 500 gram
1 liten fänkål, hackad
1 röd lök, hackad
1 röd chili, finhackad
Svarta oliver utan kärnor, så många du vill
2 msk tomatpure
1 msk socker- och glutenfri soja
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander 
1 tsk oregano
Salt och peppar
2 dl vispgrädde

Ansa fläskfilén och skär den i skivor.
Bryn den i smör så den får färg, någon minut på var sida. Lägg på tallrik.
Stek fänkål, lök, chili och oliver i en gryta. Fräs ordentligt och tillsätt tomatpure, soja och kryddor.
Tillsätt fläskfiléskivorna och rör om. Fräs en stund.
Häll på grädden och låt allt småkoka till fläsket är genomstekt.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med t ex paprika på saltbädd, länk högre upp.

Goda grönsaker som passar till Medelhavet: fänkål, chili, rödlök och oliver! 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Låter jättegott! Ha en ekologisk fläskfilé i frysen....kanske ska testa ditt recept till helgen!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Den blev god!
Gillar fänkål i maten!

Kram/M