VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 23 mars 2014

Matlagning pågår

Har en envis förkylning som går upp och ner; får rejäla hostattacker och min näsa täppar igen titt som tätt för att sedan känna mig pigg ett tag och sedan...ja, segt. Hämtade alla krafter jag hade inför femtioårsfesten vi skulle till igår; kroknade innan midnatt, så det blev - tyvärr - en tidig hemgång för min del. Det vet ju alla hur femtioåringar kan parta! Hade gärna varit med till slutet.

Matlagning
Nåja, klev upp hyfsat tidigt eftersom hostan ändå höll mig vaken. Framåt eftermiddagen så hade jag ork nog att härja i köket och lagade i rask takt moussaka, köttfärsbiffar och små laxpajer för att sedan stupa i soffan...

Färdiga små laxpajer blir fint hitta i kylen till veckan!


Pajformen
Jag gör ofta små portionspajer för jag tycker det är rätt praktiskt plocka ur kylen eller ta med till jobbet eller äta till frukost. Har en silikonform från Tupperware som blir sex styckna. Alltså, jag har tidigare lyckats skära sönder den lite, hmm, och nu har pajerna börjat fastna i den, så nu har jag bestämt mig för att slänga den och istället köpa fina portionspajformar i keramik! 

Receptet

100 gram gravad eller rökt lax, strimlad
1 schalottenlök, finhackad 
Lite fänkål, finhackat
Hackad dill
Riven, fet ost

2 ägg
1 1/2 dl grädde
Salt, peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj formen/formarna.
Lägg riven ost i botten.
Fördela laxstrimlorna.
Fördela, lök, fänkål och dill.
Vispa ihop äggstanningen, salta och peppra. Tänk på att laxen också har sälta.
Fördela äggstanningen över fyllningen.
Avsluta med mer riven ost.

Grädda pajerna i mitten av ugnen ca 35-45 minuter, de ska få färg och "stanna", skaka lite på plåten så ser du hur fyllningen beter sig!

Ost i botten, sedan lax och sist lök, fänkål och dill.


Dräll-Fia dräller sedan äggstanning överallt innan den hamnar bland fyllningen, fick skrapa ner den. Nåja. Toppa sedan med ost och grädda.


Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!

Inga kommentarer: