VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 23 december 2013

Ansjovismousse

Ännu ett sista-minuten tips på något gott till julbordet i morgon. Snabbt hoprört ikväll och klart till morgondagens bord. ;-) Detta har min mamma bjudit på många gånger, det är lika gott varje gång. Vill man inte ha det på julbordet så är det en kanonbra förrätt närsomhelst under året.

Anjovismousse 4-6 pers som förrätt

2 gelatinblad
50 gr  ansjovisfileer  (hackade)
200 gr  creme fraiche
1 msk ansjovisspad
1/4 dl finhackad persilja
1/4 dl finhackad gräslök
vitpeppar
pressad citron

Garnering : t ex rödlök , gräslök eller ansjovisfilé.

Blötlägg gelatinbladen.
Blanda alla ingredienser, utom gelatin, peppar och citron, i en bunke.
Smaka av med peppar ocj pressad citron.
Krama ur gelatinbladen , smält dem på svag värme och rör ner några msk mousse i det svalnande gelatinet. Blanda ihop med resten av röran.
Fördela i små glas. 
Ställ glasen i kylen, minst fyra timmar.
Garnera innan servering.
 
Till julbordet har jag tripplat receptet och gjort de i små plastkoppar; små goda munsbitar, det är ju så mycket mer som ska ätas!


1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Det här ska jag testa... står mitt namn på det receptet känner jag. :)
Hoppas julen varit bra. Kram!