VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 9 december 2013

Röra

Igår tapetserade vi burspråket; skönt nu är det klart. Återstår resten av vardagsrummet så brist på sysselsättning lider vi inte av...tänkt att det ska vara klart till jul. Typ. Dessutom så avlöser julfester och annat varann, så...

Eftersom jag är kvinna så lagade jag mat samtidigt som jag skar tapetvåder igår. Sant. Det blev en köttfärsröra som hamnade i en ugnsform tillsammans med ost. Och det blev gott...hehe och mättande, så vi kan äta det även ikväll.

Recept? Tja, det var Cajsa Warg som fixade röran! 

Jag hade 500 gram kravköttfärs i kylen, gul lök och aubergine.
Auberginen skar jag i kuber och sedan fräste jag lök, färs och aubergine. 
I med en burk hela tomater och en skvätt vitt vin som stod och skämdes i kylen.
Kryddade med salt förstås, sambal oelek, oregano, spiskummin och kanel och sedan fick det puttra medan jag skar lite mer tapet! (Viktigt att auberginen hinner bli mjuk!)
Riven ost i botten på en ugnsform.
En burk crème fraiche i köttfärsröran och sedan i med röran över osten. Mera riven ost på.
In i ugnen på 175 grader sisådär en halvtimme.

Crème fraichig köttfärsröra med aubergine, tomat och ost och grekisk kryddning!


Värmde gött i kylan efter en lång arbetsdag i hemmet.


Vi arbetade på till vi var klara med tapeterna, sedan värmde vi i mikron. Lätt som en plätt. 

Men att femhundra gram köttfärs kan räcka till tre personer två dagar? Hokus pokus!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, du...det är bara vi kvinnor som kan fixa tapeter och middag samtidigt!
Gott med sådan gratäng! Kanske ska testa något liknande fast med majonnäs istället för cf. :)
Kramar
//Lana

monkan sa...

Eller hur? Hehe
Det blev en god måltid av det jag hade i kylen!
Krsm/M