VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 4 februari 2014

Frullefrallor

Ett par morgnar nu så har jag ätit "äggmackor", dvs två vändstekta ägg med pålägg mellan, t ex ost och skinka. Men jag håller mig inte riktigt mätt fram till lunch på det...konstigt men, men. 

Vad håller jag mig mätt på då? Jo, en liten smörgås med en smörskiva och ett pålägg, 1 ljummet ägg med smält smör och en kopp kaffe med grädde och en skvätt mjölk. 

Har inte haft bröd kvar i frysen och inte haft min vanliga entusiasm på kvällarna efter katten....och alltså inte orkat med så mycket. Men livet går vidare och nu använde jag en del av söndagen till bak! Dels gjorde jag en semmel-variant för att kunna fika med männen här hemma och sedan bakade jag ett frukostbröd som jag gjort ett par gånger tidigare. Frukostbrödet kommer ursprungligen från 56kg



Frullefrallor  6-8 bullar

1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber 
1,5 msk fiberhusk
1 dryg tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 ägg
1 tsk vinäger/ättika
2 dl gräddfil/crème fraiche/smetana/kesella
3 msk grädde
50 gram smält smör

Ägg till pensling
Frön till garnering 

Vispa äggen och vinägern/ättikan med elvisp, blanda i gräddfil, grädde och det smälta smöret, vispa ihop.
Blanda alla torra ingredienser och vispa ner. 
Låt degen svälla ca 10 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Blöt händerna och forma 8 (el 6) bullar som du lägger på bakplåtspapper.
Pensla med uppvispat ägg och garnera med t ex vallmo- eller sesamfrön.
Grädda i 10-15 minuter.

Fick till snygga bullar den här gången! Garnerade med svarta sesamfrön jag köpt på Hötorgshallen. 

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan där. Jag är privat, dvs jag behöver godkänna, det för att i början fick jag så många konstiga följare...men Ni fär gärna följa mig!

Sköt om er!

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad mumsigt med frallor, det är ju gott till frukost.