VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 24 februari 2014

Måndagssoppa

Alltså, jag blev sjuk!? Nästan som förr...hyfsat pigg/bara lite hängig i helgen men ändå uppe på bena. Och så vaknar jag denna morgon och är helt sänkt och hostar hårt. Inte ens vart på jobbet idag utan bara halvlegat i soffan och mest sovit...

Måndagssoppa
Nu blir det soppa! (Gjorde den på söndagen - när jag trodde att jag klarat förkylningen - för att ha färdig middag idag, bra känns det ju idag för stegen till kylskåpet är tunga...) Och den är het, passade min förkykning! Den är vegetarisk, beroende på fond. Inspirationen kommer från en nästan 20 år gammal kokbok, Cranks gröna kokbok; Cranks var (är?) en anrik vegetarisk restaurang i London (finns den kvar?) 

Vegetarisk (fast jag har kycklingfond) het och smakrik soppa. Här serverad med oopsies (som gick utmärkt att frysa och sedan tina i mikron).


Het karibisk soppa 4 pers

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
300 gram sötpotatis
100 gram vitkål
2 1/2 dl fond, grönsaks- eller kyckling.  
1 tsk mald koriander
1 msk hett, rökt paprikapulver
Lite vrid på chili explosionskvarnen
1 - 1 1/2 tsk salt
1 burk krossade tomater
400 ml kokosgrädde
Citron eller lime

Finhacka lök, vitlök och chili.
Skala sötpotatisen och skär den i 2x2 cm bitar.
Skär vitkålen i små bitar.
Fräs lök och vitlök i smör/kokosfett i en stekgryta.
Tillsätt sötpotatis och vitkål.
Fräs en stund.
Tillsätt chili, alla kryddor och fonden.
Låt koka upp och häll sedan ner de krossade tomaterna.
Låt koka/puttra i ca 10 minuter.
Tillsätt kokosmjölken och låt puttra ca 5 minuter till. 
Kontrollera att sötpotatisen är mjuk, låt det annars puttra en stund till.
Smaka av med citron eller lime, som blir en bra brytning mot det söta och heta.

Servera gärna en klick majonnäs eller smetana till om du vill mildra hettan.

Nu blir det mera soffa och teve för klenisen...

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan. Följ mig gärna!

Sköt om er!
 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med soppa! Dottern lagade en indisk soppa med linser i söndags. Det doftade jättegott i köket!:)
Krya på dig!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Det var en jättegod soppa! Linser är gott, riktigt gott, men triggar mig!

Kram/M

Home2tiny sa...

Mmmm äter lchf o är veggis så det här var ett toppenrecept för mig. Kramisar Tina

monkan sa...

Hej!
Försöker laga mer och mer veg, även om jag äter kött och fisk oxå!
Kram/M