VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 5 februari 2014

Hasselnötssemlor

I mitt tidigare liv åt jag inte vanliga semlor för jag gillade inte mandelmassa. Lycka var att få en semmelbulle med vaniljkräm! Ja, det var tider, det...

En god men mäktig liten bulle. Orkade inte riktigt hela...

Nu är det visst semmeltider igen och jag har en make som förmodligen skulle kunna leva av semlor...så för att ibland kunna hänga med på en fika med semlor så bakade jag semmelbullar a la LCHF i söndags. Ursprunget till bullarna som där gjorts på mandelmjöl kommer från Jills mat. Jag hade förstås gjort slut på mitt mandelmjöl till frullefrallorna..! Jag har också ändrat på sötningen eftersom jag bara använder honung som eventuell sötning. Men hasselnötsmjöl ger också en något sötare smak tycker jag.

Semlor, 6 st

2 ägg
1 dl smetana
50 gram mjukt smör
1 1/2 tsk honung
1 tsk vinäger/ättika
1 tsk stött kardemumma
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl hasselnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 dl pofiber

1 ägg till pensling

Vispa ägg, mjukt smör, smetana, vinäger/ättika och ev honung. Använd gärna elvisp.
Blanda alla torra ingredienser.
Vispa ner de torra ingredienserna så allt blandas väl.
Låt svälla 5-10 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Forma 6 bollar, fukta händerna så går det lätt! 
Lägg på plåt med bakpapper.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda ca 15 minuter.

Skär av ett litet trekantslock från bullarna och ta ur lite inkråm.

Jag gjorde en fyllning så här: 
Hacka mandel fint, blanda med lite vispgrädde, lite vaniljpulver, ev honung och lite inkråm. 
Fyll bullarna med fyllningen.
Vispa grädde ganska hårt och spritsa eller klicka ut ovanpå bullen. 
Toppa med det lilla locket.
Jag använder ju inte Sukrin eller stevia eftersom min munhåla får spelet...så jag pudrar inget vitt över.

Instagram
Jag finns på Instagram och heter tantmonkan där. Jag är privat, dvs jag behöver godkänna, det för att i början fick jag så många konstiga följare...men Ni fär gärna följa mig!

Sköt om er!



Inga kommentarer: