VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 3 april 2012

Fänkål är riktigt gott!

Fortfarande kyligt ute men solen har i alla fall lyckats visa sig idag. Tog en promenad till Slussen från jobbet, ganska skönt, men mössa på och snorig blir man…

Väl hemma så blev det en ”kylskåpsmiddag”, ni vet, när man tittar in i kylen och inser att de ingredienser man trott skulle finnas där visade sig vara en halv zucchini… Ok, blandfärsen fanns, från början hade jag tänkt mig biffar i gräddsås med zucchini-tagliatelle och en sallad. För lite grädde var det också! Hittade då två fänkålar (en fänkål, två fänkål?). Tänka, tänka. Så här blev det:

Fänkålsgratäng 3-4 p

2 fänkål(ar)
½ zucchini
1 vitlöksklyfta
1½ dl creme fraiche
½ dl grädde
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 175-200 grader

Skär fänkålarna i bitar, förväll i kokande vatten 6-8 minuter. Skär zucchinin i halvmånar. Hacka vitlöksklyftan. När fänkålen förvällts, häll av vattnet, låt svalna lite, blanda sedan i resten av ingredienserna i kastrullen och rör om. Salta, peppra och krydda efter smak – jag tog såklart chili exploisons…

Häll över i en liten smord ugnsform och grädda i ugnen ca 20 minuter. Gör under tiden färsbiffarna.

Blandfärsbiffar 8 st

450 gr blandfärs (50/50) gärna Krav
1 tsk fiberhusk
1½ dl rysk youghurt (som sagt, kylskåpsmiddag!)
1 ägg
Lite hackad gul lök
1 tsk salt, nymald svartpeppar
Och om man vill – chili exploisons…

Rör ner fiberhusken i youghurten och låt det stå en stund. Blanda sedan i löken, ägget och kryddorna Rör om. Rör sedan ihop med färsen. Forma åtta biffar och stek de, så de är genomstekta.
Servera med fänkålsgratängen.

Salladen till blev gurka/tomat. Får handla i morgon. Hehe, men kanske därför jag tycker att matkostnaderna hålls nere! Kajsa Varg varje dag! Och jättegott blev det.

Efter middagen så bänkade sig maken och några manliga bekanta i soffan för att se AIK krossa Stjeelet. Hmm.


Jag gick in i syrummet och påbörjade gardinlängd nr två. Strategin är att sy in kanterna och sy på kirschbandet på alla och sedan sy fållarna sist. Hmm.

Nu ska jag strax ta mig kaffe, hehe, sparade en skvätt grädde till det!

Inga kommentarer: