VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 18 april 2012

Paj igår, pizza idag

Och jag kom iväg på gympan igår. Duktig flicka. Det var den "hårda" gympan - ojoj, har jag träningsvärk idag!? Jag gillar att ha träningsvärk. Jag känner mig duktig.

När jag åkte iväg till gympan (körde röda bilen för andra gången!) stod det en laxpaj i ugnen så min make och son skulle få middag. Jag värmde en bit när jag kom hem, så jag åt efter träningen, inte före. Fascinerad över att jag inte behöver äta så ofta. Har lite svårt att släppa att jag inte behöver proppa i mig mat två timmar innan träning, jag orkar ändå gympa. Orkar ta i också! Och så är det så många som säger att man måste ha kolhydrater för att orka träna! Ja, nu är jag ju ingen elitidrottsman direkt, hehe, men se på Colting! Nakenmannen.

Ska prova ett annat pizzarecept än det jag använt mig av tidigare, från Birgitta Höglunds blogg med halloumi i botten. Jag återkommer om resultatet!

Så paj ena dagen och pizza nästa... I mitt tidigare liv hade det varit rena rama skräpmaten! Nu är det värsta hälsokäket!
Att hugga in på efter en rolig träning!

En nysydd klänning har tagit plats i soffan!

Min lilla enkla laxpaj 4 pers

250 gr gravad lax i bitar

4 ägg
4 dl färskost och creme fraiche blandat, t ex 2 dl av var
5 dl riven ost
salt och chili exploisons (el cayennepeppar...)

smör till formen (använde en oval form 23x17 cm och lite högre kanter)

Ugnen på 150 grader
Smöra formen, även kanterna. Lägg lite riven ost i botten, fördela laxbitarna och toppa med resten av osten. Blanda ihop ägg, ost och kryddor och slå över osten. Sätt in i ugnen i en dryg timme, till den stannat och fått fin färg.

Servera med sallad och god dressing.

Igår var det lite tomt i kylskåpet. Hmm. Normalt brukar jag även ha dill och purjolök i laxpajen men som sagt...

Och märkte ni att jag inte har pajskal till pajen? Jag tycker det fungerar utmärkt!

Inga kommentarer: