VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 1 april 2012

April, april

Ibland springer helgen förbi...igår var jag hela förmiddagen hos min frissa, Camilla - som för övrigt är kostrådgivare inom LCHF - och blev snygg i håret! Alltid. Sedan åkte jag och maken och hämtade den andra beställda tapeten - zebramönster - och sedan ett besök på ICA Maxi för att sno dem på tvåhundra pix till! (I brevlådan för drygt två veckor sedan, rabattkupong "handla för femhundra, få tvåhundra kronor tillbaks!. Och vi fick två, haha!) Så totalt har vi fått fyrahundra av Ica och dessutom varsin delikasse med korv och olivolja, bla. Och vi handlar inte ens där normalt, men helt plötsligt slog snål-Monkan till...

Vädret igår var så långt ifrån vårväder man kan komma; runt nollan i temperatur, delvis snö och en blåst som gick igenom dunjackan...Huh! Tror inte det är mycket varmare idag, tänker inte gå ut!

Dotter med sambo var här och åt middag igår. Vi fyllde i lite försäkringspapper för salig Ayla, inte för att jag tror ett dugg pa att Agria vill ge oss något som helst i pengaväg tillbaks - mest irritation förmodligen!

Jag hade letat fram kycklingvingar från frysen, marinerat de i Håkans karate-teriyaki sås (från Krusmyntagården men tyvärr med tillsats!) och grillade dem i ugnen (för kallt ute!) och de blev, trots tillsatsen, jättegoda! De var tilltugg när gästerna kom, på spisen puttrade färskostfyllda nötrullader, gjorda på tunna skivor fransyska.

Gjorde en egen örtfärskost med färsk basilika, rostade pinjenötter, vitlök och chili exploisons. Körde allt i mixern och fördelade röran på köttskivorna, rullade ihop dem och fäste med blötlagd tandpetare. Brynte rulladerna, la dem i en större gryta, hade på tomatpuré, kalvfond och soja och täckte med vatten. Sedan fick de puttra i drygt tre kvart, då tog jag ur rulladerna och kokade ihop buljongen med vispgrädde och creme fraiche och sedan la jag tillbaks rulladerna och värmde dem.

Till det gjorde jag en blomkålsgratäng. Blomkålsbuketter, riven ost och vispgrädde. In i ugnen, 200 grader tills den får färg, kanske femton-tjugo minuter.

Gjorde även en sallad till med tomat, gurka, paprika och broccoli. För vi lchf:are äter sallad.

Och var var kameran? Glömde...Skärpning!

Nu ska jag röja i syrummet, det har liksom legat över mig...och sedan sy en gardinlängd som ska hänga i lunchrummet där maken arbetar - totalt ska det vara tio stycken - så han kan "provhänga" en i morgon.

Och inte har jag hittat nåt aprilskämt i tidningen.

Ha en bra fortsättning på söndagen!

Inga kommentarer: