VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 8 april 2012

Påskkäk och recept

Skönt med helg. Jag har sytt gardiner hela tiden...nästan i alla fall! Men nu är de klara! Så nu kan vi tapetsera i morgon - maken har spacklat och slipat - jag längtar!

Fredagen har jag nästan glömt vad vi gjorde? Förutom gardinerna. Ja just det, vi åt rättikagratäng och lammfärsbiffar till "påskmiddag". Nu kokade jag rättikaskivorna innan gratinering. Blev superbra! Gjorde också en matjessilltårta med en nöt/fröbotten istället för kavring. Kanon! Allt blev bra, även fröknäcket fast det gjorde jag på skärtorsdagen.

Så här mycket tyg var varje längd...tungt för vänsterarmen!



Lördagen var det påsklunch hos stora sonen, jag bidrog då med matjestårtan. Gott var allt, sill och nubbe och lax och ägg och paj. Därefter var det hockey och nu är det äntligen slut för säsongen! (Valpen var också med. Jag är kär.)

I morse gick jag på söndagsgympan, hurra! Har varit lite si och så med gympandet, hmm, men nu ska jag igång igen tänkte jag. Hann till Fredells och köpa (fynda!) 3 rullar ljust beige tapet och sedan sitta hos grannen och fika i solen. Och sedan sy klart gardinerna! Och nu ska jag snart göra lax till middag.

Och lite recept, varsågoda:

Rättikagratäng 4 pers (omgjord version!)

4-5 hg rättika
1 gul lök, hackad
1 pressad vitlöksklyfta
2½ dl riven ost
2-3 dl vispgrädde
Salt, peppar, (chili exploisons)

Skala och skär rättikan i skivor. Koka dem i saltat vatten ca 10 minuter. Häll av vattnet. Krydda med salt och peppar. Blanda ner lök, vitlök, ost och grädde i kastrullen och rör om. Häll i en smord ugnsform och gratinera i ugnen 175-200 grader, 20-30 minuter.

Matjessilltårta lchf

Botten:
2,5 dl frö- och nötmjöl*
50 gr smält smör

Blanda mjölet och smöret, bred ut i en form (gärna m löstagbar botten ca 22 cm diam). Ställ kallt.

Fyllning

4 gelatinblad
2 burkar matjessill (250 gr avrunnen vikt) spara lite spad
Lite finhackad purjolök eller 1 liten rödlök
3 dl gräddfil
3 dl creme fraiche
1 knippa gräslök

Blötlägg gelatinbladen i vatten, minst 5 minuter.

Hacka matjessillen fint och lägg i en bunke. Blanda ner gräddfilen/creme fraichen och den finhackade löken och smaka av med matjesspadet.

Krama ur gelatinbladen, värm på svag värme i en liten kastrull så de smälter. Ta av från värmen och rör ned lite matjes/gräddfilsröra och blanda sedan tillbaka det i bunkens röra. Rör om ordentligt och fördela i formen över nöt/fröbotten.

Täck med plastfolie och ställ i kyl att stelna, allra minst 4 timmar. Går utmärkt att förbereda en eller två dagar innan. Innan servering klipp gräslök över.

*I Anna Halléns kokbok LCHF husmanskost finns ett kexrecept. Där gör man ett eget mjöl av frön och nötter. Man blandar lite efter tycke och smak och mixar i mixern. Voilà, så får man ett eget mjöl! Jag mixade 2 dl var av mandel, hasselnötter, cashewnötter och solrosfrö och 1 dl sesamfrö och 1 dl linfrö. Förvara mjölet i kyl.

Inga kommentarer: