VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 10 april 2012

Tapetserat!

I går fick vi upp tapeterna, maken och jag. Hehe, vad nöjd jag är. Vi är (självklart...) inte klara, nu ska ju fläkten flyttas av behörig personal (och det är inte vi!), så kan vi tapetsera där fläkten suttit. Och sedan har vi ju lister, karmar, blablabla, osv! Men, vi tapetserade våra öppningar klart också, så ett gott dagsverke gjorde vi i alla fall. Se här!
Jag ska sy lite nya kuddfodral som matchar tapeten lite bättre än de soliga kuddarna som ni ser på bilden. Och det ska upp en och annan tavla också. Det kommer bli så bra! Matplatsen blev inte dum den heller, men det ska på en enfärgad (vax)duk sedan. Hehe.

Otäckt regnig dag idag, hu! Vår och sol, kom tillbaka!

Vi ska äta rester idag - bara två till middag - och det fanns kvar lax från söndagens middag, jag hade gjort ett "hela-middagen-i-ugnen-fat".

Fatlax med blomkål och fetaost, 4-5 pers

1 kg skinn- och benfri laxfilé i fem skivor

1-2 blomkålshuvud i buketter, lätt förvällda om man vill
200 gr fetaost
1 liten knippa grön sparris
3 dl vispgrädde
2 dl vitt vin
2 msk hummerfond
rosépeppar
salt och peppar

Koka ihop grädde, vin och hummerfond en aning. Förväll blomkålsbuketterna ett par minuter i lätt saltat vatten.

Lägg laxen i en smord ugnsform, lägg den på drygt hälften, den andra hälften ska rymma blomkålen! Salta och peppra laxen, lägg på sparrisen (min var så nätt att jag inte förkokade den!) och strö krossad rosépeppar över. Smula över fetaosten. Lägg i blomkålen, salta och peppra den med. Häll såsen över lax och kål. Grädda i ugnen, ca 200 grader i 15-20 minuter eller till laxen är precis klar och fått fin färg.

Riktigt mättande och gott!

Inga kommentarer: