VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 21 april 2012

Sol?!?!

Ja, tamejsjutton om inte solen syns på himmelen! Hurra! Igår var det rent sagt ut ett fördjävla äckligt väder. Huh!

Igår var en vanlig fredag (fredag igen!) på jobbet och eftersom jag nu har tidiga sådana igen så blev det minsann en fredagsgympa. Nice börja helgen så. Och känns ju så utomordentligt sunt. Hehe. Så för att råda bot på det så bjöd jag maken på en Cajsa Warg drink. Typ så här: Å vad gott det skulle vara med en GT. Å var ginen redan slut? Hmm. Å här var en skvätt i den flaskan och här var en skvätt i den här flaskan. Fast inte gin. Men här då? Absolut Päron. Ja, eller Pear - vi bor ju i Sverige! (Obs medvetet) Så det blev en PT, blandad efter flygplansmodellen.

PT 1 glas

5 cl Absolut Pear
15 cl Tonic water
massor med is
1 limeklyfta

Isbitar i glaset, ju mer is desto kallare drink och desto mindre blask för det smälter långsammare med mycket is.
Häll på vodka och tonic och rör om. Garnera med en limeskiva.
Skål!

Hade förberett fredagskäket redan på torsdagskvällen genom att ta ut frysta räkor ur frysen (ja var annars ifrån?), lägga de på ett tidiningspapper i en form och låta de tina i kylen. Normalt brukar vi lyxa med färska fredagsräkor men nu hade jag fyndat på affären och man måste ju äta ur den där (lilla) frysen emmellanåt annars blir det inte plats för nya maträtter där.
Fredagsmys på Lilltäppan


Gjorde en majonnäs (och denna gång gick det bättre!) smaksatte en del av den med vitlök och chili exploisons. Hade lite rester i kylen, lite prosciutto, en avocado, en torkad korv (som ska vara torkad alltså) och en nyköpt ost. Tinade halloumi-bröd och tog fram fröknäcke.

En trevlig fredagsmiddag blev det och räkorna förvånansvärt bra! Och hur gott är inte detta fröknäcke? Tack Birgitta Höglund för detta!

Nu ska jag och maken åka in till själva city i vår huvudstad, fixa present till femtioårskalaset ikväll (lite sent kan tänkas men det blir på ett sysembolag som har allt), kolla in Mood-gallerian och sedan ska maken klippa sig. Gympadojor på för vi tänkte samtidigt promenera lite.

Och min fån har helt plötsligt konverterat till svensk. Mer om det senare,nu måste jag kila. Maken står och trampar i hallen.

Inga kommentarer: