VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 30 mars 2012

Tillbaka

Fredagarna kommer fortare och fortare! Fast jag gillar fredagar, hehe. Blev själv hemma till midddag ikväll, maken borta och tittar på hockey på pub tillsammans med andra likasinnade! Sonen med sina likasinnade. Åt tonfisk. Färsk. Inte kattmat. Med sesamfrö runt kanten. Och en paprikasås med asia-touch till.
Lite pinsamt men jag glömde ta bild när allt var klart...

Paprikasås 2 pers

1 strimlad paprika (jag hade gul)
1 strimlad röd chili
½ msk riven färsk ingefära
1 finhackad vitlöksklyfta
rivet skal av 1 lime

Dressing:
½ msk sesamolja
½ msk fisksås
1 msk soja
1 msk limesaft
1½ msk rapsolja
1,5 dl creme frache

Blanda dressingen och blanda i de kryddade grönsakerna. Eftersom det är lime och olja i creme fraichen så blir det verkligen en ganska lös sås. God, men (som med en del annat) kan jag sakna lite sötma - inte bara för att jag gilla(de) sött - utan för att en del smaker faktiskt måste balanseras med surt/salt/sött...så lite honung i och då blir den förmodligen riktigt god! Jag kan ju dessutom tänka mig hackad färsk koriander, men just ikväll så lagade jag utifrån vad som fanns i kylskåpet...utom den färska tonfisken!

Har en plåt fröknäcke på eftervärme i ugnen, det var ett tag sedan jag gjorde sådana, mmm, ska bli gott i morgon. De har jag ju hittat på Åsés blogg men ursprunget är från Birigittas blogg.

Det har ju gått några dagar nu sedan vår hund, Ayla, fick somna in och lämna oss i familjen. Mycket går vidare, men vad konstigt det känns! Fattar inte riktigt hur man kan sakna ett djur så ofantligt mycket! Puss på nosen!

I morrn bitti ska jag upp och gå till frissan; dags för färgning. Ska bli skönt, har dessutom känt mig lite platthårig men det beror nog både på det konstigt blöta och blåsiga vädret och på att min hårsprey är slut och att jag glömt köpa det en hel vecka...

Inga kommentarer: