VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 18 mars 2012

Du måste väl kunna unna dej?

Nu har jag haft en riktigt bra helg! I går lördag så började jag dagen med att få nya naglar - snyggt och fint! Sedan hämtade jag tapeten som ska vara över matbordet - Kippis från Marimekko - och sedan handlade jag. Hittade kalasfina lammkotletter till middagen.

Maken skruvade gipsskivor medan jag förberedde förrätt, varmrätt och efterrätt och väntade på att han skulle bli klar så vi kunde ta oss en GT.
Marinerade lammkotletterna i citron, vitlök och chili exploisons, räkor på avrinning och chokladmousse i små glas! Och skivade blomkål och gjorde vitlöks- och chiliolja till pensling av densamma.

Och sedan när jag äntligen fått börja smutta på GT:n så var det dags att göra avocado- och räkröran.

Förrätten var jättegod - men mättande! Så vi tre orkade bara varsin lammkotlett, och jag hade varit orolig att två var inte skulle räcka...det var därför jag gjorde en förrätt!

Avocado- och räkröra 4 pers

Skalade (stora lyx)-räkor, nettovikt 170 gr
1 kokt ägg tärnat
2 avocado, grovt mosade
1/4 rödlök, hackad
2-3 msk creme fraiche
lite citronsaft
salt
cayennepeppar

Spara några räkor till garnering. Blanda samman alla ingredienser med gaffel, smaka av med citron, salt och cayenne och lägg i serveringsskålar. Himla enkelt! Och gott!

Monkans rödvinssås

1 dl röd balsamvinäger
2 dl rödvin
1 msk honung (det måste vara sötma i en rödvinssås...)
1 tsk torkade timjan
Häll i en (sås)kastrull och koka ner till det återstår ca 1 dl. Smaka av med salt och peppar och sila bort timjanen. Red med 1 tsk maizena (jag får ingen styrsel på såsen annars!) Hit kan du förbereda och vid servering sedan så hetta upp såsen och klicka i 50 gr rumsvarmt smör.

Blomkålspotatis

Skiva ett blomkålshuvud i cm-tjocka "skivor", lägg i smord ugnsfast form. Blanda en kryddolja, t ex vitlök och chili, pensla blomkålen rikligt med den och gratinera i ugnen 200 grader i 10-15 minuter. Detta recept kommer från Anna Halléns kokbok "LCHF Husmanskost" och avokadoröran från hennes "LCHF för kvinnor" fast jag har gjort om den lite...

Monkans chokladmousse, 4 små koppar

50 gram mörk 70 procentig choklad
1 äggula
0,75 dl färskost (inte lätt!)
0,75 dl vispgrädde
1 kryddmått vaniljpulver

Vispa grädden lätt med vaniljpulvret och vispa försiktig i färskosten. Smält chokladen över vattenbad, låt den svalna något innan du rör ner äggulan i chokladen. Blanda samman med färskostgrädden till allt är blandat och fördela i små koppar.
Det blev väldigt gott med färskost i, gav en bra syrlighet. Det går förstås bra att ta 1,5 dl vispgrädde istället om man vill. Det blir ganska små portioner men de blir ganska mäktiga så det räcker oftast!

Ja, det var lördagen det! I morse (nu är det söndag) så åkte jag och maken in till stan efter frukosten och knatade hela Djurgården runt! Vi gjorde ett stopp på Rosendals trädgårdar där vi drack kaffe och jag åt en kaka... en liten, med nöt och choklad. Passade väldigt bra till kaffet som vi avnjöt ute i delvis solsken. Härligt!

Vi hann hem lagom till hockey-kvalet, maken betydligt mer intresserad än jag. Och håll i er nu! men nu smakade jag öl!!! Maken hade köpt en Innis&Gunn, rum cask, härligt brun färg och jag var tvungen smaka. Han hällde upp ett glas men jag drack bara några klunkar, sakta, sakta, sedan fick han ta mitt glas. Smakade otroligt gott. Hmm.

Och då har jag väl svarat på frågan i rubriken. För det är så många som undrar just det. Du måste väl kunna unna dej? Ja, kanske. Yttepyttelite, men det behövs just så lite för att det likväl kan vara kört! Just idag gick det bra men jag är faktiskt livrädd för att åka dit!

Har stekt en hel kyckling i ugnen, den ska vi äta med gräddsås och ostplättar. Och ikväll ska vi unna oss se en Stallone-film som avslutning på en bra helg! Vi köpte två penséer på rosendal och jag planterade de direkt vi kom hem och nu står de ute vid ytterdörren och påminner oss om att det snart är vår!

Inga kommentarer: