VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 8 mars 2012

Monkan predikar

I går morse såg det ut så här på vårt uterumsfönster. (Men igår hann jag inte
skriva.) Nu är det lite lite varmare. Men vårkyliga vindar!

Jag fortsätter att må bra! I morse var det flera på jobbet som sovit illa under natten - fullmåne! Den reagerade jag på förr också - tänk att lchf kan rå på fullmånen? - nu har jag sovit förbi tre styckna...och sovit alla andra nätter med. Det är det mest fantatiska och jag återkommer till det hela tiden, för har man sovit illa i flera år så är det så otroligt härligt att vakna utvilad. (Jag påstår inte att jag är pigg när klockan ringer...hehe, men piggare än förr!)

I DN så har de en serie om vår mat och de känslor som maten väcker nu; igår var det den här rubriken. Och vad kan illustrera den bättre än min frukost?

Jag tänker så här: Det finns faktiskt ingen forskning som stödjer det mättade fettets farlighet, vad än SLV säger. Däremot så är väl de flesta eniga om att de tillsatser som används i vår livsmedelstillverkning inte är bra. Eller? Märkliga stabiliseringsmedel, smakförhöjare, smaktillsatser, färgämnen, listan kan ju göras hur lång som helst. Och härdade fetter som till exempel ingår i margariner som inte är smör! Inte ens om det står Milda på paketet och kallar sig för guldsmör! Eller gräddersättningar? Snälla. Säg att ingen tror att det är bra?

Några av de professorer som medverkar i debatterna som motståndare till den här livsfarliga fettkosten har ekonomiska intressen i t ex i-Trim (där man bantar med pulver och sockerbarer), i McDonalds och någon håller på att lansera en bantningssoppa (tror jag det var) på spenat och tillsatser får man förmoda, för spenat kan man ju köpa själv.

Så tacka fan för att de inte är ett enda dugg intresserade av att vi ska äta ren och äkta mat! Då tjänar de ju inga pengar!!! Klart att det skakar där ute. Klart de måste protestera.

De som tillverkar insulin rekommenderar en kost med lite fett men med kolhydrater - annars säljer de ju inte insulin!

Är du det minsta intresserad - läs Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Om du vågar!

I alla fall. Detta åt vi till middag igår, kryddade kycklingbitar (som jag styckat ut själv av en kyckling, tyvärr inte ekologisk; den är faktiskt för dyr...!) och gräddstuvad svamp med grönsaker.

Vi röjer för fullt just nu här hemma. Jag har ett mantra som går så här: Kasta allt! Och när du kastat allt, så kasta lite till!

Det är svårt, men snart har jag tömt en hylla i syrummet på sytidningar och Allt om Mat. Och soppåsar - stora - med resttyger är två till antalet. Än så länge! Och våra skräprum ska tömmas! I helgen har vi ett släp och ska arbeta med röj hela helgen! Därför ser det ut så här i vårt matrum nu:

Nu är det städ-dags. Och sonen ska få laga pasta carbonara the old fashion way. Jag är inte omöjlig - men ska inte äta det...

Inga kommentarer: