VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 12 januari 2012

Bara fördelar!

Jag tror jag har bestämt mig – för nu i alla fall. (Bäst att gardera sig…)

Åkte dit på en påse Polly häromdagen. Jag har slarvat med maten, dvs ätit för lite fett och ökat kolhydraterna. Surdegssmörgås på morgonen och quinoa till lunchsalladen. För att jag fick för mig att jag behövde kolhydrater vid träning. Fail. Mitt psykiska godissug fick en fysisk anledning till frossa. Polly rocks. Not.

Så nu struntar jag i kolhydraterna – ja, förutom ovanjordsgrönsakerna då. Och en och annan kolhydrat blir det ju med nötterna, förstås.

Funderar lite över det här att många förfasar sig över den här kosten. Ingen har sagt ”vad bra att du slutat äta godis”. Utan istället säger de ”man måste ha kolhydrater!” (Det får jag, men inte så många) Jag misstänker starkt att om man skulle näringsberäkna det jag åt innan och det jag äter nu, ja, då skulle nuet vinna överlägset.

Träna på korv och potatismos och en påse Polly – inga problem. Men på lax med ost, creme fraiche och grönsaker? Näe, det går ju inte!

Och fisandet. Jag slutade fisa, men med kolhydraterna tillbaks den här veckan så kom fisandet igen. Inte trevlig läsning kanske, men ack så sann! Prutt!

Och en annan sak. Nattsömnen. Zzzzz hela natten. Kan gå upp på toa (men inte alla nätter – bara det!) och somnar om. Zzzzz. Det är också en välkommen bonus! Zzzzz.

Icke desto mindre. Brödet. Det har varit gott med surdegsbrödet på morgonen…rostbrödet var till slut…sådär. Nu provar jag ett annat recept, häpp! Med mandelmjöl för att slippa den – visserligen – svaga kokosdoften. Luktade iaf väldigt gott när jag nyss tog ut de ur ugnen. Frukostfrallor ur Anna Halléns kokbok LCHF för kvinnor. Och här hittade jag ett recept på tagliatelle! Det ska jag prova i morgon! Till en gräddig biff stroganoff – det är ju fredag!

Ska avsluta arbetsveckan med att träna. Försöker hitta bra pass, har en idé om att träna måndag, onsdag, fredag/lördag i vår. Haha! I måndags var jag på ett dödspass…superhård medelgympa, var helt färdig och dessutom slet jag till min höft (har lite svårt att vara lugn, ja). Tänkte då att ryggympan på onsdag skulle vara bra.

På det passet sänkte jag medelåldern med, säg, tjugo år? Kanske mer. Och vilket jävla segtempo…jag fick aldrig upp flåset fast jag försökte. Och all väntan innan pangarna hämtat mattorna inför golvrörelserna…jag smet ut efter en halvtimme. Blev mer svettig av att gå till omklädningsrummet. Hellre ett dödspass, då…

Men i morgon är det C som ”passar” så då blir det kul.

Är för övrigt gräsänkling i helgen då maken är på firmafest i Åre. Kanske hinner jag skriva ner lite recept då. Om ni har tur!

Inga kommentarer: