VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 13 januari 2012

Kopior

Jag brukar säga, t ex om vegetarianer att varför ska de promt ha sojakorv eller biffar osv, det hör ju till kött...typ. Och nu sitter jag här med min kost och kämpar för att hitta bröd utan mjöl, sött utan socker (nja, inte än!) pasta utan mjöl, klyftpotatis utan potatis (?) och risotto utan ris. Listan kan bli lång!

Men jag har minsann aldrig varit sämre än att jag kan ändra mig. Never. Så nu ger jag glatt korvar och annat fusk till veggisarna: Varsågoda! Och själv tar jag glatt emot alla tips på ersättningsmat.

Det som just nu ligger på topp-listan är tagliatelle. Utan mjöl. Här hittade jag det och här får ni receptet:

4 ägg
1,25 dl (125 gram) färskost (som philadelphiaost, ej light!)
½ dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 gr, vispa äggen poröst, tillsätt ost och fiberhusk och vispa ihop.
Dela upp smeten på två bakplåtspappersklädda plåtar, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut till kanterna, det ska bli ganska tunt.
Grädda, med papprena på, ca 10 min. Låt svalna, tag sedan bort papperet och skär i tunna strimlor.

Lite meckigt, men inte allra värst! Jag lekte husmor av högsta rang och bakade pastan sedan la jag den i en bunke med lock, ställde in i kylen och när det var dags för servering; voila bara koka upp vatten, i med tagliatellen någon minut, rinna av i durkslag och i med en smörklick!

Ta-mej-tusan,det smakade som pasta! Då blev jag lycklig. Lättlättlätt! Yngste sonen godkände det! Och vi åt en riktigt gräddig biff stroganoff till, härliga fredag! Och sallad så klart, icke att förglömma, jag äter myckemyckemycke mer grönsaker mot vad jag brukade i det där gamla sockerlivet...

Kom på att katten var ute,så jag gick för att se om han ville in. Jodå, det ville han. Men vet ni, han står fortfarande på fel sida; jag slår upp dörren i honom varje gång...Vad är det nu? det är över ett halvår sedan vi bytte ytterdörr och ändrade hängning på den. Stupid cat! Men söt...och kelig...fast jag slänger upp dörren i han...och nu ligger han bredvid mig i soffan och slänger sig på rygg och vill att jag ska klia på honom. Fast helst vill han kliva runt på tangentbordet... Hur blev han så här?

Inga kommentarer: