VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 16 oktober 2012

Äggvitebrödet

Ett par veckor nu så har min vardagsfrukost bestått av ett ljummet ägg mosat med smör, en smörgås och en kaffe. Jag vet att bröd inte ska ha så stor plats i ett LCHF-liv, men smörgåsen triggar inte igång något och jag går inte upp i vikt heller. Jag uppskattar att frukosten går snabbt att få till bordet, hungrig på morgonen har jag varit hela mitt liv fast jag sover gärna också vid den tiden! Hehe. Har sakta vant mig vid att brödet inte riktigt smakar som i mitt gamla liv.

Men nu har jag bakat mitt bästa bröd. Det är det jag använde äggvitorna i. Fantastiskt! Själva grundreceptet är från Erikas blogg, men jag ändrar lite hela tiden, mest för att jag alltid tycks sakna någon ingrediens..!

Morgonbröd 1 form

2 1/2 dl mandelmjöl
1 dl bake pro
1/2 dl po-fiber
1/2 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 äggvitor
3 dl vispgrädde

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa äggvitorna hårt med elvisp.
Rör ner grädden ordentligt i de torra ingredienserna och rör därefter ned äggvitan, med rejäla men försiktiga rörelser, arbeta in den ordentligt.

Häll/skrapa ner smeten i en smord/bakpappersklädd avlång brödform. Jag använder bakplåtspapper i formen för då är det lätt lyfta ur brödet sedan det svalnat.

Sätt ugnen på 175 grader, grädda i nedre delen ca 60-75 minuter, brödet ska kännas "lätt" när det är klart.

Annars tycker jag att dagar och kvällar bara svischar förbi i rasande fart...och mörkt är det ute...snart november...äldre blir man för var dag...nämen, seså, så farligt är det väl inte..?

Nästan.

Mycket nöjd över brödet, jag fick till och med en doftkänsla av den gamla tiden...provåts med mycket smör och min favoritsalami - ventrecina. Stark sak!

2 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilket fint bröd, perfekt till frukost eller mellanmål :)

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Unknown sa...

Mums, vad gott! Då vet jag nu vad jag ska göra när jag får till överblivna äggvitor! :)
Tack tack för tipset!
Ha en toppen onsdag!
Kram kram
//Lana