VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 30 oktober 2012

Istället för köttbullar - veckans vego

Nu ska jag presentera en vegetarisk "köttbulle" som jag i princip har snott rakt av ur senaste numret av (kolhydrattidningen) Allt om Mat. Men så klart har jag tagit bort det dåliga och ersatt med det braiga, hehe. I originalet ingick sojamjöl och mager ost och sådant vill inte jag använda, nej.

Nötbollar, 4 pers

100 gram hasselnötter
50 gram fet, riven ost
1 1/2 dl mandelmjöl
2 äggulor
Knappt 1 tsk salt

Mixa hasselnötterna fint i matberedare med kniven monterad. Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till du fått en fast massa.
Rulla små bollar av smeten, koka de i saltat vatten (eller med buljong) i ca 3 minuter.
Innan servering, stek i smör så, de får fin färg.

Innan familjen smakat så gissade de samstämmigt på falafel; men det här var mycket godare! Kan helt klart rekommendera er att prova nötbollarna om ni vill äta vegetariskt ibland!

Ja, vad ser det ut som? Riktigt gott var det tyckte även en skeptisk Monkan..!

1 kommentar:

Sonja Kidron sa...

Men oh så spännande och oh så GOTT!
Det här sparas, mums!! :)

Ha en riktigt fin lördag!
Kram Sonja