VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 21 oktober 2012

På vinmässan är vi alla experter


Har varit på fransk vin- och gastronomimässa på Grand hotell i Stockholm. Spännande.

Jag och maken - i vanlig ordning i mycket god tid - var bland de första uppe vid spegelsalen i detta vackra hotell, hmm, just precis då sänkte vi medelåldern rätt rejält - och vi är inte sådär väldigt unga längre - men visst dök det upp en och annan yngre lite senare. Tack.

Vi är noviser, maken och jag. Både i hur man liksom uppför sig på en mindre mässa och vinmässigt. Inte för att vi inte dricker vin - för det gör vi - men vi är inga vinnördar. Än.

Jag är en tittande människa, älskar att glo (i smyg!) på folk och fundera över olika saker. Om de är gifta, hur gamla de är, om det är mor och son eller far och dotter, vad de jobbar med, ja, allt möjligt. Det fördrev jag insläppsväntan med i den allt varmare foajén på Grand.

Så om det kommer en man, runt femtio? med långt tunt hår utom mitt på huvudet som han slänger lite fräckt med som om det vore yvigt, och har hängslen och slips med kortlekar och en äldre dam i sällskap som bär vida urtvättade, plyschbyxor och hatt, så fattar ni att de fångar mitt intresse, hehe.

De var proffs. Så fort de var innanför dörrarna och fått sitt vinglas och sina dryckesbiljetter, stolpade hon fram till ett av ståborden och han skyndade sig att köpa billiga ostron och hämta passande vin till. Där stod hon hela tiden och han hämtade matsmakprover och vin åt henne; sprang som en tätting mellan utställarnas bord, han var som en ettrig fluga som var än här och än där!

Andra var mer organiserade, prickade av i katalogen och gick systematiserat runt och provade fina viner. Typ.

Några såg en chans att fyllna till, japp, en del röda näsor och kinder och en och annan knuff i ryggen och sura kommentarer: "Va fan, blir de aldrig klara..?" när de ville fram till något välbesökt bord och fyllna till på en dyr slurk av något Chateauneuf du Pape-vin.

Först blev jag och maken aningen överväldigade av alla vinutställare och vi hade tolv kuponger var och var skulle vi börja? Vi gick runt lite utsiktslös och hamnade vid en för mig bekant dagispappa som jobbar på en vinimportfirma. "Hej" sa han "det här gör jag när jag jobbar". "Ja, hej, det här gör jag när jag är ledig", sa jag. Hmm.

Han bjöd oss i alla fall på en rejäl skvätt champagne, nu vill jag bara dricka dyrt och äkta mousserande. Styrkta av skumpan så gick det lättare att kliva runt bland borden och fråga lite och smaka lite. Jag har faktiskt lärt mig en del! Skillnaden mellan petit Chablis och Chablis, till exempel. Och varför de passar så bra till fisk och skaldjur. Jag är ganska förtjust i Chablis fast ofta får plånboken bestämma, hmm, så då blir det en petit. Men på mässan provade jag Chablis och Chablis Grand cru. Nu vill jag bara dricka dyrt och äkta.

Efter ett tag fastnade vi hos en liten firma - Vinlådan- som levererar viner hem till dörren. En sommelier som jag blev handlöst förälskad i för hans otroliga engagemang och kunnande. Jag och maken köpte allt han sa med lätt gapande munnar och jag hoppas att vi ställde hyfsade frågor och att vi var grymt intresserade förstod han nog. Vi köpte förstås hans erbjudande...att abonnera på en vinlåda med sex viner, fyra gånger om år. Inte de billigaste men inte väldigt dyra, runt hundrafemti kronor styck. Vilket är en del tior över vad vi normalt brukar ge för en flarra. Men nu är vi ju experter.

Sex viner från små vinodlare i Europa, noga utvalda förstås! tre röda och tre vita med beskrivningar från gårdarna, geografiska läget, om vinet, smaker och vad de passar till! Och två passande recept till ett av vinerna. Exakt vad jag behöver! Aldrig samma viner, nytt att lära varje gång! Nu jäklar ska jag imponera på grannarna..!

Även ostar fanns det såklart, och choklad och böcker och oljor och anklever och tryffel och kakor. Fyra ostar och två anklever fick följa med oss hem via Fotografiska och Blå dörren. Och märkligt nog så gjorde vi inte av med alla våra kuponger..!

Nu ska jag bli vinnörd. Hehe.
Nästan alla utställare hade små kort med information om vinet. Jag plockade på mig en del, hehe, vinnörd snart!

1 kommentar:

Mitt liv som fru L sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft du och din make!
Jag är också sån som tittar på folk, undrar vad de jobbar med, vilka de lever ihop med. Att kolla in folk är väldigt fascinerande :)

Kram C