VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 9 februari 2013

Blomkål i form

Lördag. Gillar att vakna vid halv åtta, sätta på radion och lyssna på "Ring så spelar vi". I sängen, slumrar till ibland, hehe. Frukosten blir lång, DN ska läsas noggrant och planer för dagen göras upp. Här i storstan har det snöat igen. Suck. Visserligen ser det fint ut men fy vad jag vill ha vår!!! Långt kvar, jag vet...

Jag tänkte faktiskt försöka slippa gå ut...mina planer är syrummet, lika bra hänga på inspirationen medan den finns kvar! Men strax ska en plåt muffins ut ur ugnen så vi kan fika gott i eftermiddag!

Jag surfar runt på en del bloggar; några följer jag ganska konsekvent, andra lite då och då. Häromdagen hittade jag ett recept på blomkålsterrin hos Allt om LCHF som jag direkt skrev av. Den gjorde jag på torsdagskvällen för att ha ett snabbt tillbehör till kalventrecoten på fredagen (har ju min gympa efter jobbet så middagen måste gå snabbt!)


Lagade den samtidigt som jag kollade på Allt faller. Är kvinna så jag tycker att jag bord kunna göra flera saker samtidigt, men...missade en ingrediens. Osten. Tänkte när jag gick och la mig och allt var klart att ost borde passa i. Sedan kollade jag originalet och mycket riktigt, ost...Anyway, även utan ost blev det ett bra tillbehör som gick hem både hos kocken och hennes två män.

Blomkålsterrin, 1 form

550 gram blomkål, en påse fryst!

4 dl vispgrädde
4 ägg
1 dl riven parmesan
1 röd hackad chili
Basilika, färsk, ca 1/2 dl löst packat
1 tsk salt och nymald vitpeppar

Sätt ugnen på 150 grader.
Koka blomkålen al dente, låt svalna. Hacka den grovt.
Hacka chilin (med kärnor starkt, utan kärnor milt) och hacka basilikan grovt.
Vispa ihop grädde och ägg. Salta och peppra.
Blanda blomkål, chili, basilika, ost och äggstanning.
Slå i en bakplåtspappersklädd avlång brödform.
Grädda i nedre delen av ugnen drygt 60 minuter.

Låt svalna, klä formen med plastfolie och låt stå i kylen (i formen) till nästa dag. Vi åt den kall i skivor, är säkert god att ljumma i mikro också.

Här hittade jag originalet.


Serverade kalventrecote och dillsås till! Yummie!

6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Håller med dig som tusan, vill också ha VÅR och värme!
Du har tur du som slipper gå ut...jag måste ju :( Men, men det går gå ändå :)

Ha en fin lördag och helg!
Kramisar C <3

Unknown sa...

Mmm...gott! Har också sett det receptet och sparat...men har liksom inte kommit till skott med att göra det!
Vill också ha vår!
Spännande med ny sy-inspiration! Vill också börja! Men än så länge finns det inte så mycket energi... får se om den kommer tillbaka med ökad dos... :)
Ha en toppen dag!Kramar
//Lana

Unknown sa...

Spännande recept!!
Vår är välkommet när som just nu ;)
fast det är väl bäst att all snö får komma ner först!

monkan sa...

Bara du fixat broddar...här snöar det igen...
Kram /M

monkan sa...

Blev en klänning!
Det får ta den tid det tar, Lana, det viktiga är ju att veta vad problemet är och få hjälp! Då finns ju hopp!
Kram/M

monkan sa...

Jag kommer nog göra fler varianter, jag gillar sånt jag kan förbereda...
Jag vet att det inte blir vår än på ett tag...maj kanske..?
/M