VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 7 februari 2013

Sparris i soppan

Fick jobba över lite idag, får varor på torsdagar och de ska komma före två; idag dök det upp en seg chaffis vid halv fyra med mina två burar. Suck.

Sov hela långa natten i natt, orkade inte ens ett kapitel i min nya Peter Robinsson-bok innan ögona började gå ihop. Åtta timmars stenhård sömn fick jag, tack, det är så LCHF ska fungera för mig!

Har fått någons sorts idé om att vi ska äta soppa på torsdagar; helt befängt egentligen för soppa är jag inte världsbra på. Om det inte är fisksoppa. Men övning ger färdighet! Idag övade jag på sparrissoppa eftersom det fanns två paket vit sparris i frysen, inköpta för något extrapris.

Sparrissoppa, ca 7 dl

2 askar fryst, vit sparris, 400 gram
Vatten till kokning
Salt

1-2 dl kokvatten
3 dl vispgrädde
1 dl vitt vin
Salt, vitpeppar, chili explosions

100 gram skalade räkor

Koka sparrisen i lätt saltat vatten till den är mjuk.
Häll av men spar kokvattnet.
Lägg sparrisen i matberedare med kniven monterad. Mixa sparrisen.
Häll sparrismixet i en kastrull och häll på grädden och vattnet till önskad konsistens. Smaka av med kryddorna. Låt koka en stund.

Toppa med skalade räkor vid serveringen.

Gratinerade brödsnittar med chèvre och paprika smakar gott till.

Nu ska jag baka ett bröd och förbereda lite inför fredagsmiddagen. Maken har sådan tur att det är hockey på vår teve - det är det för övrigt nästan jämt..! Jag tror det är en hockey-teve vi har. ;)



2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...gott med soppa! Och gratinera bröd...det måste jag göra! Har ju glömt helt att man kan göra så! Sen tycker jag att det blir godare så med lchf-bröd, för den härliga nötsmaken kommer fram! :)
He, he, hockey-tv...vad rolig du är! Vi har topp-modell, vampyr-tv-serier-tv... tonårsdotter, du vet!
Ha en toppen fredag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Ja, jag hade bakat brödbullar med kokosmjöl tyckte de var sådär...men som snittar var de suveränt goda! :)
Kram /M