VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 27 februari 2013

Cole slaw

Idag åkte jag direkt från jobb till gympa igen - å, jäklar vad bra jag var idag! - sedan blev jag hämtad av maken för att han var snäll, hehe, och vi gjorde en broccoligratäng med bacon till middag; makens tips. Riktigt gott men jag glömde ta bild...

I lördags åt vi tunna revbensspjäll, gräddig tomatsås och en riktigt god cole slaw! Den kom till enligt Kajsa Warg-metoden, dvs vad som fanns i kylen. Där fanns vitkål, fänkål och paprika. En dutt majonnäs och lite smetana. Vitlök fanns också.

Fram med mandolinen - min nya favoritsak - och skiva kålsorter och paprika tunt. Pressa vitlöken, salt, peppar och chili exploison i majonnäsen och smetanan och så rörde jag ihop allt.

Spjällen hade jag gjort klart dagen innan och kryddat med paprika, ingefära, cayenne och spiskummin. De ljummade vi i mikron när det var dags för lördagsmiddagen. Hade kvar lite puttanesca-sås, den fick koka en stund med grädde till en sorts grillsås. Allt var mycket godare än jag föreställt mig och vi blev påminda om en stundande grillsäsong! Härligt!

Nu är det också ljust ute när jag kliver ut från t-banan vid kvart i sju på morgnarna och ljust när jag går hem! Och jag har så mycket energi just nu! Det finns ett liv efter vintern, hurra!

Här skulle det in en bild på salladen men min bloggerapp vägrade. Är det för att jag tar så dåliga bilder?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Gott, gott med Cole Slaw! :)
Jag använder också mandolin! Perfekt köksredskap! :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

monkan sa...

Jag har bara använt mandolin på jobbet tidigare men nu fick jag en i julklapp!
Kram /M

Mitt liv som fru L sa...

Vad duktig du är som tränar! Heja, heja! :)

Å vad mycket god mat Ni ätit! Mums :)
Ha en fin kväll :)

Kram C

monkan sa...

Jag har kommit in i ett träningsstim nu...
Kram /M