VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 26 maj 2012

Älskar grillen

Fredagar är mysiga. Särskilt när vädret visar sig från sin bästa sida. Jag trotsade solen en stund ändå – slet mig från eftermiddagens vilostund i solstolen – och åkte iväg på fredagsgympan. Duktigt. När jag kom hem så var grillen laddad för tändning så det var bara börja förbereda maten.

Tog fram rödvinssmör från frysen, gjorde sallad och en blomkåls- och fetaosträtt. Grillade (maken gjorde det, vi är så traditionella!) oxfilé, som jag bara kryddat med salt och peppar.

Ja, sedan njöt vi bara av mat och vin!

Blomkål med fetaost i ugnen 4 pers

1 blomkålshuvud
150 gram fetaost
1 vitlöksklyfta
Chili exploisons krydda
Olivolja

Ansa huvudet och skär det sedan i drygt cm-tjocka skivor. Lägg i en smord form och salta.

Baka i ugnen, 175 grader 15-25 minuter. (Beror på hur hård eller mjuk du vill ha den).

Blanda olja med vitlök och chili och pensla över ”skivorna, smula över fetaosten och pensla lite olja även på den.

Ställ tillbaka fatet i ugnen så osten får färg, ca 10 minuter.

Jag vet att en del menar att man inte ska använda olivolja vid upphettning, och var och en får göra som de vill. Jag gör det ibland ändå, tycker det smakar gott…


Klart för slutgratinering

Rött vin som rockar fett! Var faktiskt gott...

Inga kommentarer: