VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 21 maj 2012

Virrpanna

Idag hade jag tänkt gympa; gjorde i ordning fläskpannkaka till grabbarna, in i ugnen och sedan skulle jag bara för säkerhets skull kolla så den inte var inställd. Det händer ju ibland. Men jag hade tagit fel på tid! Den pågick...(Vad är det med mig? Hur svårt kan saker och ting vara? Å, alla lchf-motståndare, tänk om jag håller på bli virrig av fettet!!!? Eller var det helt enkelt en freudiansk feltagning? Hmm.)

Jag kör i morgon istället! Det är ju bra numera, en missad gympa gör inte att jag behöver ha dåligt samvete för midjans skull!

Det är så grönt och fint ute och vilken skillnad mot norra Sverige där jag ju varit några dagar. Men de har visst också blivit lovade sol nu så då kommer det smälla till i naturen även där. Här i storstan så är det nästan sommarvärme (förlåt mig, men jag tycker inte luften är så varm…) och nästan bara jag gick med jackan på…

Idag har jag alltså försökt mig på en fläskpannkaka som görs i ugnen. Receptet har vandrat, bl a hos Åse och jag hittade det på Erikas blogg. Och jag har förstås gjort om det lite, lite för jag hade ingen keso hemma – tog turkisk youghurt och färskost.

Fläskpannkaka 4 pers

2 pkt bacon
150 gram riven ost, mild och fet
8 ägg
1,5 dl vispgrädde
150 gram färskost (inte light)
100 gram turkisk youghurt
(Originalet har 250 gram keso)
½-1 tsk salt om man vill

Sätt ugnen på 225 grader.

Skär baconet i mindre bitar och knaperstek. Låt rinna av. Smörj en ugnsform, ca 20x30 cm med höga kanter. Lägg i baconet. Blanda de andra ingredienserna och häll över baconet.

Grädda i mitten av ugnen runt 20 minuter.

Ser ut som pannkaka, smakar nästan som pannkaka – men är lite omelettlik. Grabbarna åt med lingon, jag tog en smörklick. Och biten som blev kvar, den kan jag äta till frukost i morgon! Tog ett par bilder men de blev suddiga allihopa…det kan väl inte vara lchf:s fel…?

Inga kommentarer: