VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 31 maj 2012

Fiskelycka

Idag blev det riktig mat! Jag kommer i olag direkt när jag slarvar, tyvärr räcker inte en macka eller två som middag för mig, inte ens med mycket smör och flera ostskivor…måste då fylla på innan sängdags annars kurrar magen. Och kurrar. Och kurrar!

Var efter jobbet idag i ett av förortens alla centrum och ordnade studentpresent till morgondagens uppvaktning när brorsonen tar studenten. Tyvärr verkar det som att vädret ska bjuda på regn??? Vart tog det underbara soliga vägen???
Så här fint såg det ut från Kaknästornet i söndags. Och nu...grått.

I mataffären hittade jag abborrfiléer till bra pris som jag handlade till kvällens middag. Letade gös men abborre fungerar också. Gjorde biffar som påminner om fisk-Wallenbergare. Anledning: i kylen stod 5 dl blandad grädde och creme fraiche som inte användes i går därför att kycklingen var sur.

Abborre-biffar, 6 st

4 hg abborre-filéer
4 äggulor
2 dl vispgrädde/creme fraiche
1 dryg tsk salt
Några rejäla drag med vitpepparkvarnen
1 tsk fiberhusk

Skär fisken i mindre bitar och lägg i matberedare med kniven monterad. Kör ihop. Lägg i salt, peppar, fiberhusk och äggulorna och häll sedan gräddblandningen genom röret medan maskinen går.

Forma med vattensköljda händer till sex biffar. Stek dem på mellanvärme till de fått fin yta/färg och är genomstekta.

Servera med blomkålsmos (här kunde jag använda lite till av gräddmixen, men jag har ännu nästan 2 dl kvar i kylen) och sallad.

Här ska mixas!

Mumsigt


Har jag berättat hur det gick med min garderobsrensning? Det gick alldeles utmärkt! Tre stora sopsäckar blev det; en ska ges bort till typ Röda korset och två ska slängas. I dagsläget har jag knappt några kläder i mina tre trådbackar som innan var överfyllda med kläder som inte användes. Nu ligger lite tröjor och ett par jeans där… Ja det är så fint så katten gärna ligger där igen och sover på dagarna, nystädat och fint vill han ha det! Så att han kan håra ner! Bortsett från kattens vanor så är det så skönt att rensa bort gammalt skit, man blir som pånyttfödd! Och varför gör jag det då så sällan? Hmm.

Inga kommentarer: