VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

fredag 11 maj 2012

Makrill

Jag har alltid gillat fisk. När jag var barn då åt jag i princip ingenting – utom möjligen socker, vitt bröd och makaroner – men fisk gillade jag! Och lever. Och ofta när jag och maken är i Grekland (alltså jag längtar till Grekland…) äter vi fisk ganska ofta. Jag gillar grillade, hela fiskar som man inte vet vad de heter… Vi dricker alltid Retsina till fisk i Grekland! (Jag kan dricka Retsina till grekisk sallad också – nema problema.)

Och när man äter LCHF ska man äta feta fiskar. Lax äter alla. Strömming? Nja. Sill? Ja, inlagd. Makrill? Vet inte. Men jag gillar makrill. Och idag hade de spansk, färsk makrill på Coop för 59,90. Så jag köpte. Och komponerade ett recept. Blev så jättegott! Jag serverade makrillen med grillad sparris och falsk, grön couscous med fetaost.

Makrill i ugnen med smält örtsmör, 4 pers

4 makrillfiléer

150 gr smör
1 vitlöksklyfta
1 dl färska örter t ex dill, timjan och rosmarin
Salt, peppar, chili exploisons

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg filéerna i en smord ugnsfast form. Salta.
Smält smöret på svag värme. Mixa lite av smöret med örterna och vitlöken. Smaka av med salt, peppar och chilin. Häll tillbaks örtsmöret i kastrullen, häll lite över fisken och ställ åt sidan. När fisken är klar skedar du över resten av örtsmöret.
Baka makrillen i ugnen i ca 15 minuter. (Eller tio, du känner din ugn, min är lite seg.)

Grillad sparris

Ett knippe sparris

Om den är tjock kan du förkoka den. Låt svalna något, lägg i lite olivolja. Hetta upp en grillpanna och grilla sparrisarna på hög värme så de får fina grillränder! Garnera gärna fisken med sparrisen och skeda över örtsmör.

Falsk grön couscous, 4 pers

2 broccolistånd
4 tomater
1/3 gurka
½ liten rödlök
75 gram äkta fetaost, tärnad
Pressad citron, salt, peppar och olivolja

Ta bort kärnhuset från tomaterna och hacka tomaterna fint. Ta bort kärnhuset från gurkan och hacka den fint. Hacka löken fint.
Dela broccolin i buketter (ta bort grova stammar och ev dåliga delar), lägg buketterna i en matberedare med kniven monterad och kör till det är finkorningt (och ser ut som grön couscous). Blanda med de finhackade grönsakerna och smaka av med citronsaft, salt, peppar och olivolja. Garnera med fetaostbitarna. Så vackert och så gott!

(Tack Karolina Sparring för receptet att mixa broccoli – eller blomkål – på det här sättet!)

Under sparrisen och örtsmöret ligger faktiskt två filéer makrill! Och det doftar medelhav...

Det här blev hur gott som helst! Kan passa utmärkt till sommarens grillat...

Fint upplagt på gamla tallrikar: makrill till vänster, sparris till höger och "couscous" i mitten.

Inga kommentarer: