VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 22 maj 2012

Sommar

Idag har det varit skönt ute! Tyckte till och med jag, och har därför fått släpa på en jacka helt i onödan. En varm jacka. Suck.

Skriver ju inte så mycket jobb här, men idag hade jag besök från miljöförvaltningen. Och fast jag vet att inget borde vara något problem, så blir jag nervös och stressad…och hela min dagsplanering gick åt skogen. Allt gick bra men jag är fortfarande i ofas i huvudet! (Norrländska, sätt ett o framför!)

Därför hade jag tänkt skippa gympan – minsta motståndets lag – för min lunch gick åt h-e, men nu har jag ätit och bestämt mig för att åka ändå! Så, så fort detta är postat ilar fru Duktig iväg och svettas en stund. Hehe.

Eftersom lunchen bestod av enbart tre grillkorvar – sant – så kände jag att jag behövde fett till middag! Så det fick bli blandfärsbiffar, svampsås och blomkålsmos.

Champinjonsås/stuvning 4 pers

250 gram champinjoner
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk dijonsenap
1 msk soja
3 dl vispgrädde
Salt och peppar

Ansa och skär svampen i mindre bitar. Hacka lök och vitlök. Fräs svamp och lök i en stekpanna och låt det sedan puttra till dess vätskan som bildats kokat in.

Tillsätt dijonsenap och soja och rör om. Öka värmen något och häll på grädden. Låt stå och puttra till grädden kokat ihop något.

Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Idag gjorde jag ett enkelt blomkålsmos, jag kokade buketterna i saltat vatten, hällde av vattnet, mixade blomkålen och hade i massor med riven prästost. Det är mycket snabbare och enklare att fixa blomkål än potatis till middagen!

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Biffar är ju så gott. Champinjonsås låter gott.