VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

tisdag 15 maj 2012

Step och omelett

Jag hade tänkt "lata" mig i veckan och inte gå på någon gympa. Hmm. Men så idag fick jag ett meddelande om att det var ett extrainsatt step-pass ikväll. Så jag bokade på direkten! Step är absolut den roligaste träningsform jag vet! Och det är superbra träning - inte bara för kondis och rumpa - utan för hjärnan. Det är rätt så mycket koordination och steg att hålla reda på. Och jag är riktigt dålig på sådant...Men, jag har tränat och tränat och till sist kan jag med - nästan ialla fall...Sen tog de bort step-passen för ett år sedan, jättetråkigt! (Det här är sant: Jag har lämnat en lapp i lådan på Friskis att jag vill ha tillbaka det...jag är ju faktiskt medlem!)

Det gick ganska bra idag - för att vara jag. Fett nöjd.

Åt sen lunch idag, så jag åt inget innan träningen utan satsade på en omelett vid 21-rycket när jag kommit hem. Gjorde en med bacon, gott var det.

Bacon-omelett 1 pers

3 ägg
2 msk vispgrädde
salt, peppar (tänk på att bacon är salt)

½ paket bacon

Rör ihop ägg, grädde, salt och peppar i en liten bunke/skål. Ställ åt sidan.

Dela baconen i mindre bitar och lägg i en liten stekpanna. Hetta upp och stek till du fått dem som du vill - jag gillar knaprigt - och lägg dem att rinna av på hushållspapper.

Spar lite av fettet från baconen i stekpannan, sätt den på mellanvärme och häll i omelettsmeten. Rör/lyft smeten med en gaffel, utifrån och in, så smeten "stelnar" eftersom. När den är lagom krämig, lägg på baconen och låt den glida över på en tallrik och vänd över lite snyggt!

En omelett kan man fylla med vad som helst - ost, räkor, skinka, champinjoner - bara fantasin sätter gränser!

Vilken tur att den blev så snygg idag min omelett...

2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mina omeletter blir sällan snygga, de går sönder lite här och där. :-)
Vädligt gott och mättande med omelett är det i alla fall.

monkan sa...

Inte mina alltid heller! Till en person går bra, men om jag gör i stora pannan...nej.