VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 3 maj 2012

Vegetariskt från Grekland

Haft en hektisk dag på jobbet, stökigt, trodde aldrig jag skulle få ordning på det. Men det fick jag. Till sist.

Åkte förbi en tygaffär på väg hem - behövde tröst? - och gick ut därifrån med två tyger, ett byxtyg och ett festtyg - båda med leopardmönster. Hehe.

Idag var jag sugen på vegetariskt. Vi äter mycket fisk och kött annars, men idag fick det bli auberginegratäng. Jag och maken är Grekofiler, älskar Grekland och tycker att grekisk mat är toppen. Å andra sidan är det inte ofta vi äter souvlaki på våra resor, utan gärna fisk, lamm (eller get!) och goda grytor! Aubergine är en stor favorit. Friterad (kan jag glömma nu!) eller i gratäng eller som "mos". Aubergine som ju är totalt menlös rå, men gudomlig tillagad!

Solen skiner ännu fast det har inte varit lika varmt som igår. Hoppas flickorna hade varmare kläder idag.

Aubergine- och tomatgratäng 2-3 pers

1 aubergine
2 tomater
½ sats tomatsås
100 gr kantfri getost
2½ dl riven ost

Skiva auberginen i cm-tjocka skivor. Lägg dem på en skärbräda och salta. Låt dem dra ca 30 minuter. Torka av skivorna och stek dem i raps- eller olivolja till de fått fin färg och är mjuka.
Skiva tomaterna och bryt getosten i bitar.
Varva aubergine, tomat och getost i en ugnsform. Slå tomatsåsen över och sist den rivna osten.
Gratinera i ugnen, 200 grader, 15-20 minuter.

Servera med tzaziki och varför inte en greksallad med fetaost?

Monkans enkla aubergineröra

1 aubergine, slarvigt skalad och skuren i bitar
2 vitlökslkyftor, skalade och delade
olivolja i massor...
Salt, peppar, majonnäs och lime

Blanda allt i en ugnsform. Rosta i ugnen, 175 grader, 10-15 minuter, eller till de får rejält med färg.
Låt svalna något. Mixa med mixerstav. Blanda i en gnutta (äkta! gärna hemlagad) majonnäs och lite limesaft. Smaka av med salt och peppar och om du vill, lite cayenne eller chili exploisons.

Väldigt gott att bre på fröknäcke!

Gyllene färg ska de ha!

Tänkte du duka här, matte? (Tur vi har en klisterrulle...!)

Riktigt gott! Och nu längtar jag till mitt Grekland...