VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

måndag 14 maj 2012

Markisen!

I morse när jag gick iväg till jobbet så sken solen och himlen var blå. Härligt, så jag drog ner mittenmarkisen på vårt burspråk för att det inte skulle steka så varmt inomhus. Ja, inte vet jag, men har det gått kastbyar över tomten under dagen? När jag kom hem hade markisen blåst sönder, en reva rakt av vid fästet. Såg ut som när man river ett tyg istället för att klippa det. Och grannens alla plaststolar låg huller om buller i deras trädgård. Och jag ser nu en annan granne stå och fixa med sin parabol...

Maken har nu tagit ner den och det går att laga, den blir lite kortare bara. Tur då att jag kan sy. Och att jag har en supermaskin!

Idag blev det köttfärssås till middag, med lite grekiska smaker. Nej, jag kan inte riktigt släppa Grekland...stackarna, de behöver turister! Vi kan inte svika de nu.

Köttfärssås 4 pers

500 gram köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt, peppar ur kvarnen

500 gram krossade tomater
1 tsk sambal oelek
2 msk tomatpuré
1 msk kalvfond

2 tsk torkade oregano
2 tsk mald kanel
1 tsk mald spiskummin

2 dl vispgrädde

Hacka lök och vitlök och fräs i smör till de mjuknar. Ta ur de ur stekgrytan. Lägg i mer smör och fräs köttfärsen så den får färg. Lägg ner löken igen, salta och peppra, tillsätt tomatpuré, sambal och kalvfond. Rör runt. Häll över de krossade tomaterna.

Låt allt koka upp och tillsätt resten av kryddorna. Det kan nu stå och puttra en stund på spisen. En stund innan servering, häll på grädden, koka upp och puttra en stund till.

Zucchinitagliatelle 4 pers

2-3 zucchini

Strimla zucchinin med osthyvel. (Jag strimlar runt om till jag når kärnhuset)

Koka upp saltat vatten i en kastrull och låt zucchinin koka "al dente" ett par minuter. Låt rinna av i durkslag. Servera till köttfärssåsen.

Gott tillbehör är förstås riven parmesan (eller riven fetaost)

Vardag igen. Vatten till maten!

Inga kommentarer: