VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

lördag 26 maj 2012

Mera grill!

Det regnade faktiskt en stund under natten mellan fredag och lördag. Tur jag tagit in tvätten! Och det finns väl alltid någon som säger: Det skulle behövas lite regn… Men på morgonen hade det ordnat upp sig och solen syntes igen. Vi tog en sovmorgon och sedan åt vi sen frukost på altanen. Jag har ätit mina plättar igen nu efter Norrland, ojoj, det är min allra bästa frukost!

Vi tog en sväng till en närbelägen blomsterhandel och köpte lite fägring till tomten, ja eller altanen i alla fall. Petunier, fuschia och pelargonier. Och örtkryddor. Sedan åkte jag på gympa igen – jajamensann! – en schlagergympa! Kul och jag var helt slut efter! Fick hämtning av maken och vi åkte och handlade.

Lördagens grillning (nu jäklar passar vi på!) blev lamminnanlår som vi helgrillade – ett innanlår från ett lamm är pyttelitet jämfört med ett från en oxe… Jag la det i marinad direkt vi kom hem. Det finns många olika skolor om vikten eller vitsen med marinering men jag tänker att så länge vi tycker det smakar gott så håller vi på med det. Hehe. Och det ser jävligt proffsigt ut!

Gjorde en grekisk, falsk ”potatissallad”. Zucchini är faktiskt en bra ersättningsprodukt för exempelvis potatis, även i kalla sallader. Nice!

Men innan grillningen tog vid så gjorde jag snittar med laxröran och gjorde fläderdrinkar. Drinken är inte lchf, långtifrån, hmm, men ger sommarkänslor. Flädersaft innehåller otroligt mycket socker, men den var hemmagjord förra sommaren av undertecknad, så… Snittarna gjorde jag av brödet, valnötsbrödet. Återkommer till brödet i nästa inlägg.

Gin- och fläderdrink 1 glas

½ dl fryst flädersaft
½ dl gin
1½ dl tonic (fruktsoda i originalet!)
Massor med is
Citronklyfta

Gröp ur flädersaften (eftersom det är så mycket socker i den så fryser den aldrig helt…) och lägg i ett high ball glas. Häll över ginen och rör om så det smälter. Lägg i massor med is och häll på tonicen. Garnera med en citronklyfta.

Marinad till 450 gram lamminnanlår

1 vitlöksklyfta
1 röd chili
1 citron
1 dl rapsolja
Salt och peppar

Skiva vitlöken och chilin. Riv skalet på citronen. Blanda med oljan och häll över köttet. Låt stå i rumstemperatur minst 1 timme.
Salta och peppra innan du läggger köttet på grillen. Låt det gå till en innertemperatur på 63 grader (så den inte blir helt genomstekt), lägg den i folie att vila en stund innan du skär upp den.

Grekisk zucchinisallad/som "potatissallad" 4 pers

450 gram zucchini
150 gram fetaost
½ röd lök
Salt och peppar
Några bailikakvistar, färska
2 dl creme fraiche

Dela zucchinin längs med och gröp ur kärnorna. Tärna den och förväll den några minuter i lättsaltat vatten. Låt den ha lite ”tuggmotstånd” kvar. Låt svalna.

Hacka rödlöken och tärna fetaosten. Hacka basilikan. Blanda med creme fraiche och smaka av med salt och peppar. Blanda ner zucchinin. Salladen kan stå i kylen ett tag och mogna. Dekorera den gärna med kalamataoliver vid servering!

Vad jag gillar dessa plättar!

Ett lamminnanlår ligger och drar åt sig gott i marinaden

Snittar och fläderdrink i soleskenet på gräsmattan. Härligt.

En vit fuschia i ny ampel

Och petunior såklart!





Inga kommentarer: