VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 2 maj 2012

Vardag igen!

Ojoj, man kan ju tro att jag tagit ledig! Men det är tvärtom, dels jobbade jag klämdagen och sedan hade vi gäster på Valborgskvällen och igår på första maj så klev jag in i syrummet. Och tiden rann iväg.

Vädret har bjudit på sol några dagar, det är så härligt. Var en sväng in till city efter jobbet idag och jag lovar, några måste ha trott att det var högsommar...linne och shorts? Hmm.

Altanen är klar, mattan bytt till en längre och olivträdet härdas på dagarna. Trevligt.

När vi hade gäster så bjöd jag först på oliver, tapenade och solrosknäcket till en GT. Sedan grillade vi kycklingfiléer som legat i en citron- och chilimarinad. Tog också fram sista korven från korvkursen. Till det gjorde jag ugnsrostad vitkål med rosmarin och citron och en fänkålsgratäng. En vinägrettcreme och en kall sås på roillekrydda från Krusmyntagården. Inga bilder, haha, jag glömmer kameran när jag har trevliga gäster!

Fänkålsgratängen gör jag i princip som rättikagratängen men har i lite vitt vin också!

Fick lite grillad citronkyckling över, de blev till en kycklingsallad med rester från kylen till tisdagens middag. Kompletterade med ostpajer - med ansjovis - crossovermat!

Och idag fick det bli lövbiffsgryta med blomkålsmos.

När vi var hos dottern i lördags så visade hon mig en bok hon fått av några vänner. Famous frocks - berömda klänningar - och den var jag tvungen åka in och köpa idag. Det fanns bara två kvar! Klänningar kända från skådisar och kändisar - 10 stycken - och med mönster och allt. Lycklig.

Vinägrettreceptet och vitkålsreceptet kommer från Karolinia Sparrings och Jens Linders kokbok "Kökshjältar".

Rostad vitkål, 4 pers

1 lagom vitkålshuvud
2 tsk salt
3 msk olivolja
1 msk torkad rosmarin

½ dl finhackad persilja eller basilika
1 citron, skalet

Sätt ugnen på 225 grader.
Dela vitkålen i bitar och blanda i en skål med olivolja, salt och rosmarin. Blanda ordentligt och lägg den sedan på en ugnsplåt.
Rosta i ugnen i 15-20 minuter. Rör runt några gånger och akta så det inte bränns.
Låt svalna något och blanda med örter och citronskalet.

Vinägrett a la crème 1 dl

1 msk vitvinsvinäger
1 msk pressad citron
1 finhackad vitlöksklyfta
½ tsk salt
nymald svartpeppar
3 msk extra virgin olivolja
6 msk vispgrädde

Blanda vinäger, citron, vitlök, peppar och salt i en skål. Blanda ner olivolja och grädde.
Ställ i kylen i en halvtimme. Dressingen går ihop av sig själv.
Den här dressingen är helt klart värd att prova!

Lövbiffsgryta 4 pers

1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta hackad
2 tsk krossad grönpeppar

450 gram lövbiff, strimlat
1 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
1 msk soja

2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde

salt och peppar

Fräs först lök, vitlök och grönpeppar. Ta ur pannan. Fräs sedan lövbiffsstrimlorna i omgångar så de får färg. Lägg allt i stekpannan, ha i tomatpuré, fond och soja och rör runt. Häll på creme fraiche och grädde, koka upp och låt sedan puttra en stund.

Det här är en riktig snabblagad - och supergod - rätt! Ibland kompletterar jag med svamp, ibland gör jag den på fläskfilé.

Idag serverade jag den till blomkålsmos, denna gång smaksatt med färskost och rikligt med riven prästost. Man kan också servera till pasta eller till zucchinipasta (osthyvlad zucchini som fått koka upp i lättsaltat vatten. Voila!)

Ett olivträd ska härdas

Kycklingsallad Cajsa Warg...

Lövbiffsgryta

I enen vid vår altan har två koltrastar byggt sig ett bo...vi förstår att katten får gratismat när ungarna kommer...känns inte riktigt bra!

Boken!

Till exempel Jackie...

...eller Marilyn!

(Boken är gjord av Sara Alm och Hannah McDevitt och utges av Chronicle books.)

Nu är det bara två dagar kvar till det är helg - igen! Nu ska jag ta mig en titt i syrummet igen!


Inga kommentarer: