VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

söndag 20 maj 2012

Hemma igen

Så var då den lilla minisemestern över. Vi har som sagt haft härliga dagar trots det dåliga vädret. Och alla har varit så snälla och lagat sådan mat jag kan äta! Fantastiskt med en sådan mamma och sådana vänner! Och visst blev denna dag spännande…för taxin kom jääättesent – jag hann ringa de två gånger! – och alla sa: Hä är schom lugnt. Eller hur?

När vi till sist kom fram var inchecket stängt och vi höll inte på hitta Norweigans disk. Någon öppen alltså. Panik. Till sist, en tjej, som hjälper oss. Gate closed, ni måste skynda er. Hur skyndar man sig genom en säkerhetskontroll? Tunnelseende och lite tränga. Springa. Hann. Jag var så jävla stressad att jag inte kunde prata. Min saliv försvinner från munnen. Jätteläskigt. Inte ens lchf tycks hjälpa!

Men planet lyfter i tid och allt gick bra. Men itt va hä schom lugnt, itt!

Hemma i storstaden är det sol och varmt. Härligt. Den sedvanliga inventeringen i kylskåpet tar vid, vad kan det finnas här då? Ja förutom den grillade kycklingen jag hade i resväskan, den som vi aldrig hann äta…! Hehe.
Så kanske lite vitkål och kyckling i ugnen? Blev väl inte min allra bästa komposition men rätt ok ändå. Vi var ganska hungriga också...Kålen blir lite knaprig och det är bra för ibland saknar jag ju något att "bita" i.

I morgon vanlig vardag och början på en hel arbetsvecka!

Chicken à la cole i ugnen 4 pers

½ (ganska stort) vitkålshuvud
1 snackpaprika
½ zucchini
1 lök, valfri!

1 grillad kyckling
3 dl vispgrädde
Salt och pepppar

Dela vitkålen i bitar, skär paprika och zucchini i bitar. Hacka löken. Blanda i en bunke, salta och peppra.
Rensa kycklingen och skär kycklingköttet (med skinnet) i bitar. Blanda med vitkålen. Häll över i en smord ugnsform. Slå över grädden. In i ugnen, 175-200 grader, ca 30 minuter. (Min ugn är inte den allra bästa vad gäller temperaturen, väldigt ojämn, så ni får känna er fram på era egna ugnar.)

Som en ugnspytt med rester. Och en sol som glimmar över maten.

Utanför mitt köksfönster blommar päronträdet. Vackert.

Norrgott - inte bregott! Me like!




Inga kommentarer: