VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

torsdag 24 maj 2012

Wrap

Fortsatt varmt ute. Yeah! Utom på bussen, såklart, iskall luft strömmar ner från taket på de nya bussarna. (Jag vet att jag är lite känslig, men… på sommaren är det inte mycket kläder på, man har svettats ute och sedan på bussen kylig luft? Konstigt om folk blir sjuka, förkylda, typ? På vintern är vi påbylsade upp till tänderna och då strömmar het luft ur taket? Då blir jag feberhet…)

Maken är borta ikväll, sonen storstädar tvättstugan (lite tvingad – jag erbjöd mig göra det för en tusenlapp. Han gör det själv sa han.) och jag ska röja bland mina kläder. Häpp! Nu är så mycket för stort, hurra förstås, och jag tänker inte spara. Om jag går upp i vikt igen så lär kläderna ändå vara omoderna! Detta är det svåraste jag vet – att slänga – men när jag väl bestämt mig går det ganska bra. Ångrar jag något får jag väl köpa nytt? Dessutom är min garderob för liten för den mängd kläder jag har. Bara att inse. (Detta tankesätt måste vara lchf:s förtjänst!)

Middagen blev en wrap, för att testa lite om det kan fungera som picknick-mat. (Jag gillar picknickar!) Mmm, den var god! Hehe, jag var nog lite tveksam, för den såg ut som en stor plätta och jag tänkte att den skulle smaka pannkaka… blev kanske lite för tjock, jag blev väldigt mätt. Får modifiera den sen för den passar definitivt som utflytkswrap! Jag gjorde wrapen från Anna Halléns kokbok, LCHF Husmanskost, hon har det från Monique Forsberg. Hittat liknande även hos Åse. Gjorde en lax- och äggröra för att fylla den med. Röran räcker till fler än en wrap men jag hade tänkt spara lite till lördagen och kunna göra en liten toast. Ska därför provbaka ett formbröd (igen…) och hoppas att det fungerar hyfsat. Erika har några brödvarianter som ser bra ut på sin blogg.

1 wrap

2 ägg
3 msk vispgrädde
1 msk fiberhusk
Lite salt
Paprika eller chilikrydda om man vill

Vispa ihop ägg, grädde, husk och kryddor med en gaffel.

Stek i smör på medelvärme till den stelnar. Vänd och stek andra sidan. Lägg den på en tallrik och låt svalna.

Lägg på fyllning och rulla ihop.

Lax- och äggröra 4 pers

200 gram gravad lax
2 kokta ägg
½ röd lök
1 tsk dijonsenap
1 msk hackad dill
2 dl creme fraiche
½-1 tsk salt
Nymald svartpeppar

Hacka rödlöken fint. Skär laxen i små tärningar. Hacka äggen. Blanda med senap, dill och creme fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Wrap med fyllning, ska rullas ihop! Och titta där står ju en liten glasfisk jag fyndade på Kupan idag...


Nu ska jag försöka mig på ett bröd och medan det står i ugnen ska jag röja garderob! Ser faktiskt fram emot det…

Inga kommentarer: