VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 9 maj 2012

Lever

Ingen ordning på bloggandet. Har ju gjort små inlägg via mobilen – tänk att jag kan??? Idag blev det ändå hemlagad middag – kycklinglever i grädde, squash och paprika och en örtig vitkål – innan tapetsering tog vid. Vi körde så länge limmet räckte, fönsterväggen är därmed färdig. Nu är det inte mycket kvar, det ska nog ordna sig i morgon. Vi firar ju bara bröllopsdag då. Tjugosex år. Och då kan man tapetsera.

Ute blåser det (höst?) och jag saknar vår och värme. Jag har faktiskt hängt undan min vinterjacka…

Jag och maken är riktiga leverfantaster och idag handlade jag kycklinglever. Det är billig och nyttig mat!

Kycklinglevergryta, 4 pers

450 gr kycklinglever
(1 rivet äpple)
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
½-1 msk curry
1 msk kycklingfond
3 dl vispgrädde
Salt, peppar

Fräs först lök, vitlök och curry så det får lite färg och löken mjuknar. Ta ur pannan. Bryn kycklingleverbitarna på ganska hög värme i smör eller kokosfett tills de fått rejält med färg. Salta och peppra. Sänk värmen och blanda i lök, fond och vispgrädde. Låt koka upp och sedanfår det puttra till levern är genomstekt. Jag passar ganska noga för jag vill inte den ska bli för torr. Smaka av med mer salt om det behövs.

Till grytan serverade jag paprika och squash som jag stekt i kokosfett. Vid serveringen rev jag lite citron över. Gott!

På kursen i tisdags gjorde jag en ört-coleslaw som verkligen var supergod. Receptet står Karolina Sparring för och när jag idag hittade färsk vitkål så blev jag glad. För färsk vitkål är verkligen smarrigt. Men något hände med min örtmajonnäs för när den kom i kontakt med den färska vitkålen så blev den lösare och lösare eller vattnigare och vattnigare… Smaken var det ändå inget fel på, tack och lov. (Jag gjorde den på jobbet idag också – favorit! – och kan tala om att jag känner i min mun att jag ätit rejält med vitlök idag…)

Ört cole slaw

7 hg vitkål, fint strimlad
2 ägg
4 msk äppelcidervinäger
5 dl färska örter t ex bladpersilja, basilika och mynta
1 vitlöksklyfta
3-4 dl rapsolja

Lägg allt utom oljan i en matberedare och mixa. Fortsätt mixa och häll på oljan i en fin stråle till det blir en majonnäs/aioli. Salta.
Blanda med vitkålen, rör om ordentligt. Det blir också gott riva citron över.



Inga kommentarer: