VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 23 maj 2012

Spice girl

Jag njuter av vädret – det här är mitt väder! Nu vill jag ha det så här fram till någon gång i oktober… kanske en och annan regnskur, men på natten!

Och är det sådant här soligt och härligt väder och särskilt med tanke på den sega våren så gäller det ju passa på att grilla!

I frysen fanns två fläskkotletter, de kompletterades med två skivor fläskkarré. Jag gjorde en egen kryddblandning med smått och gott jag hade hemma, hehe, Cajsa Warg igen! Paprika och zucchini fanns också hemma, de passar bra lägga på grillen. Och två såser för att fetta upp anrättningen.

Grillkryddblandning, första försöket (kommer nog fler...det var kul!)

2 msk hela spiskumminfrön
1 msk hela korianderfrön
1 msk hel svartpeppar

Rosta kryddfröna i torr stekpanna någon minut. Passa noga! Låt svalna något och mortla sedan i mortel. Spar kryddorna i en burk.

Till kryddmarianden:

2 tsk av den mortlade kryddblandningen
1 påse saffran 0,5 g
1 tsk sött, rökt paprikapulver
1 tsk salt
1 pressad vitlöksklyfta
Skal av en citron
½ dl rapsolja

Stöt ihop de torra kryddorna i morteln, tillsätt vitlök och citronskal och rapsolja. Pensla köttskivorna med blandningen och låt stå framme i rumstemperatur ca 1 timme. Grilla!

Först blandade jag ihop creme fraiche och roille-krydda (Krusmyntagården) sedan kom jag på att jag hade cashewnötter i skafferiet och tänkte då att jag skulle göra en mandelröra (ja, fast med cashew då…) men upptäckte rätt snart att jag (i vanlig ordning!) inte hade ingredienser hemma…saknade både grillad paprika och curry…så då tog jag det som fanns hemma, hehe.

Cashewröra/pesto

100 gr osaltade, naturella cashewnötter
1 dl soltorkade tomater i olja
1 dl creme fraiche

Lägg allt i mixern och kör. Smaka av med salt och peppar.

Hela kryddor ska rostas

Handkraft. Och det doftar härligt!

Snart klart pensla på köttet

Nu väntar vi på grillglöd...

Nu äter vi - ute!

Tror de har lovat bra väder ett par dagar till. Yippie!

Inga kommentarer: