VÄLKOMMEN IN I MITT GODA KÖK!

onsdag 16 maj 2012

Klämhelg!

Ja, så var det långhelg! Jag är ledig ”klämdagen” och i morgon bitti åker jag, maken, äldste sonen och hans sambo med flyg upp till norr för att hälsa på min mamma. Det ska bli trevligt! Vi hoppas att vädret är med oss, på fredagen tänkte vi besöka Storforsen och förhoppningsvis grilla hamburgare och parisare över öppen eld, typ. Jag är ju långtifrån någon naturtyp, hmm, men just sådant här kan jag gilla. Jag menar, jag slipper ju hajka eller sova i tält eller något annat besvärligt…

Så bloggandet får ligga lite nere, MEN, jag tänker förse er med små blogginlägg med i-Phonen, lite text och mycket bilder? Min mamma lagar vansinnigt god mat – så vi kommer äta gott hela helgen! Eventuella recept kommer senare.

Ska också träffa min äldsta kompis, ja och hennes man med! och lite folk som vi brukade träffa förut när barnen var små och vi var uppe och hälsade på. Det ska bli väldigt trevligt! Så allt som allt blir nog miljöombytet som näring för själen!

Men nu, kvällen innan, så grillar vi rostas och ska äta rättikagratäng, vitkålsallad och grönsallad. Rostas är en kött-styckning jag kan rekommendera; en muskel bredvid rostbiffen, mör och fin och smakar kött. Man kan använda den istället för oxfilé, den är billigare! Men som med allt nötkött som inte har fett insprängt, grilla eller stek den inte helt igenom! Då blir det torrt! Låt det vara rött i mitten eller välj en annan köttbit!

Ha nu en riktigt skön helg, alla lediga! (Hehe, ni andra med!)

Marinad till 500 gram kött

1 dl chilisauce
1 msk kalvfond
1 msk soja
1 dl rödvin
1 tsk torkad timjan
1 tsk starkt paprikapulver

Blanda ihop alla ingredienser och lägg i köttet för att marinera. Innan grillning, ta ur köttet och låt det rinna av lite. Det är bara gott om det ligger marinad kvar på köttbitarna.

Det här är en grundmarinad. Man kan variera kryddningen efter tycke och smak. Om man har fläskkött eller kyckling så kan man ta vitt vin, rosmarin eller någon örtkrydda man gillar. Vitlök fungerar såklart i alla lägen! Spiskummin, koriander och lime och det blir lite asiatiskt. Spiskummin och kanel och vips! Grekland! Jag är ju lite Cajsa Warg och mycket av min matlagning är från det som finns i skåpen!

Italiensk vitkålssallad, 4 pers som tillbehör

½ (litet) vitkålshuvud, färskt

1 vitlöksklyfta
½ tsk italiensksalladskrydda
Salt och peppar ur kvarnen
1 msk vitvinsvinäger
3 msk kallpressad olivolja

Gör dressingen i en bunke. Pressa vitlöksklyftan, blanda ner kryddor och vinäger och olja.

Strimla vitkålen och blanda ner den i bunken. Rör om rejält. Låt den stå framme och rör i den då och då medan matlagningen fortsätter. Den här vitkålssalladen är sommar för mig!

Rättikagratäng, igen 4 pers
450 gram rättika
1 dl creme fraiche
1½ dl vispgrädde
100 gram getost utan skal
3 dl riven ost
1 stor vitlksklyfta
1 gul lök

Skiva rättikan tunt, lägg i en kastrull med vatten och salta lätt. Koka upp och låt koka i minst tio minuter. Häll av vattnet.

Sätt ugnen på 175 grader.

Riv getosten grovt, pressa vitlöken och skiva löken. Blanda det, grädden och den rivna vanliga rivna osten i kastrullen med rättikan. Salta och peppra ur kvarnen. Rör om så allt blandar sig. Häll över i en smord ugnsform. Låt stå i ugnen minst 30 minuter.

Det paprikapulver jag använder. Drygt och med lite, lite rökig smak. Och marinerat kött i förgrunden.

Jaaa, katten saknar sin gamla matplats...jag är glad att han är på golvet...

Sommarens godaste vitkålssallad! På färsk vitkål!

Rättikagratäng. Så vansinnigt gott! Vem tror att det är potatis? Hehe, alla!

Marinerad rostasfilé. Och grillad, såklart. Mmm.

Min tallrik!



Inga kommentarer: